در این مطلب به معرفی ۱۰ خودرو خواهیم پرداخت که بدنه‌ی آن‌ها به‌طور کامل از فیبر کربن ساخته شده است.

معمولا وقتی یک شرکت خودروسازی، خودروی سوپر اسپرت جدیدی را معرفی می‌کند اولین چیزی در که در مشخصات خودرو بررسی می‌کنیم قدرت تولیدی پیشرانه است. پس از آن در اولویت دوم عملکرد صفر تا ۱۰۰ کیلومتر قرار دارد و در اولویت‌های بعدی نیز مواردی مهمی همچون آیرودینامیک و ترمزها مشاهده می‌شوند.

این اعداد و ارقام می‌توانند به شدت تحت تاثیر وزن خودرو قرار گیرند؛ وزن عامل بسیار مهمی در خودروهای اسپرت است و سازندگان نیز تلاش کم‌تری برای کاهش وزن خودروها می‌کنند. دلیل این امر سخت بودن و پر هزینه بودن کاهش وزن در خودرو است، به طوری که کاهش یک پوند وزن (معادل ۲.۲ کیلوگرم) برای خودروساز گران‌تر از افزایش یک اسب بخار قدرت موتور است. یکی از راه‌های بسیار خوب و موثر برای کاهش وزن در ماشین‌ها استفاده از مواد سبک و در راس آن‌ها الیاف کربن است.

در ادامه به معرفی ۱۰ خودرویی خواهیم پرداخت که بدنه‌ی آن‌ها به‌طور کامل از الیاف کربن ساخته شده است. حتما از نبود نام‌هایی نظیر مرسدس AMG One‌، فورد GT و لانچیا دلتا در این فهرست تعجب خواهید کرد اما این خودروها تنها در بخش‌هایی از بدنه‌ی خود از الیاف کربن بهره می‌برند و تماما فیبر کربنی محسوب نمی‌شوند.

استون مارتین والکری AMR Pro

این خودرو با همکاری تیم فرمول یک RedBull Racing توسعه پیدا کرده است؛ نه تنها تمام بدنه‌ی آن از الیاف کربن ساخته شده بلکه در برخی قسمت‌های سیستم تعلیق نیز از قطعات الیاف کربنی بهره‌مند است. استون مارتین والکری AMR Pro با وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم، ۱۱۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

هنسی ونوم F5

هنسی ادعا می‌کند که این ابرخودروی آمریکایی رکورد سریع‌ترین خودروی جهان را از آن خود خواهد کرد. زیر بدنه‌ی فیبر کربنی این F5 از پیشرانه‌ی ۷.۴ لیتری V8 تویین توربو استفاده شده است که می‌تواند ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. بدنه‌ی فیبر کربنی ونوم F5 از نظر آیرودینامیکی بسیار پیشرفته بوده و ضریب آیرودینامیکی آن تنها ۰.۳۳ است. با چنین تفاسیری، سازنده ادعا می‌کند که ونوم F5 توانایی دست یابی به حداکثر سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

ایتال دیزاین Zerouno Duerta

یتال دیزاین، Zerouno Duerta را بر اساس آئودی R8 ساخته است؛ این خودرو در بسیاری از بخش‌ها با همتای آلمانی خود تشابه دارد. پیشرانه‌ی V10 تنفس طبیعی مورد استفاده در Zerouno Duerta نیز متعلق به آئودی است و می‌تواند ۶۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. Zerouno Duerta با ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن، به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

کونیگزگ آگرا RS

چیزی که کونیگزگ Agera RS را از سایر خودروهای این فهرست متمایز می‌کند استفاده از کولار (Kevlar) در کنار فیبر کربن است. در قلب آگرا RS از یک پیشرانه V8 تویین توربو ۵ لیتری استفاده شده است که ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت دارد. هم‌اکنون این خودرو با با رکورد سرعت ۴۵۷ کیلومتر بر ساعت عنوان سریع‌ترین خودروی جهان را یدک می‌کشد.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

لکسوس LFA

لکسوس LFA محصول سال ۲۰۰۹، قدیمی‌ترین خودروی این فهرست است. در ساخت بدنه‌ی LFA از الیاف کربن تقویت شده با پلیمر که اصطلاحا CFRP نامیده می‌شود، استفاده شده است. به‌گفته‌ی مقامات لکسوس، این ماده در ۶۵ درصد از بدنه‌ی LFA به کار رفته و استفاده از آن، کاهش وزن ۱۰۰ کیلوگرمی در کنار افزایش مقاومت بدنه به همراه داشته است.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

مک‌لارن سنا

مک‌لارن سنا تاکنون ۵۰۰ دستگاه فروش داشته است. پیشرانه‌ی V8 تویین توربوی این خودرو ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در کنار وزن ۱۱۹۸ کیلوگرمی، ترکیب بسیار خوبی را ایجاد کرده است.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

مک‌لارن Speedtail

Speedtail جدیدترین محصول مک‌لارن در سری خودروهای Ultimate Series به شمار می‌رود. مکلارن به کمک دانش نوین آیرودینامیک و کربن، اسپیدتیل را طراحی کرده است؛ این مدل از این نظر بهترین محصول مک‌لارن محسوب می‌شود. تکمیل کننده‌ی توانایی‌های اسپدتیل، پیشرانه‌ی ۱۰۵۰ اسب بخاری است که می‌تواند شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر ۱۲.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۴۰۳ کیلومتر بر ساعت را برای Speedtail به ارمغان بیاورد.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

سینگر DLS

وقتی دو شرکت قدرتمند مانند سینگر و ویلیامز با یکدیگر همکاری کنند باید انتظار محصول فوق‌العاده‌ای را داشت. در ساخت این محصول نیز از فناوری‌های خودروهای فرمول یک استفاده شده و وزن خودرو به کمک استفاده از الیاف کربن به ۹۸۹ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. پیشرانه‌ی بنزینی تنفس طبیعی این مدل می‌تواند ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

فنیر سوپراسپرت

خودروی سوپر اسپرت W Motors Fenyr Supersport تنها ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد و بدنه‌ی آن کلا از فیبر کربن ساخته شده است. پیشرانه‌ی مورد استفاده در فنیر سوپراسپرت محصول Ruf است و ۹۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این پیشرانه می‌تواند فنیر سوپراسپرت را به حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

زنوو TSR-S

این سوپراسپرت دانمارکی که در نمایشگاه ژنو گذشته رونمایی شد تنها ۱۴۹۵ کیلوگرم وزن دارد. پیشرانه‌ی V8 با قدرت ۱۱۹۴ اسب بخار، می‌تواند این خودرو را در ۲.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

خودرو با بدنه فیبر کربن-تکنوپل

منبع: zoomit.ir

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل