وال مش در ساختمان‌های بتنی | مهار دیوارهای غیرسازه‌ای

وال مش در ساختمان‌های بتنی | مهار دیوارهای غیرسازه‌ای

زلزله‌هایی که طی سال‌های اخیر در کشور رخ داده نشان می‌دهد معمولا خسارات مالی و جانی، مربوط به خرابی دیوارهای غیرسازه‌ای است. به همین خاطر باید تمهیداتی برای مهار این دیوارها در نظر گرفته شود ، با وال مش در ساختمان بتنی می‌توان دیوارهای غیرسازه‌ای را مهار کرد.
در این میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز وارد عمل شده و آیین‌نامه‌هایی را برای استفاده از وال مش به منظور مهار دیوارهای غیرسازه‌‌ای در ساختمان‌های بتنی ابلاغ کرده است. طبق این آیین‌نامه‌ها در مورد وال مش در ساختمان بتنی، دیوارهای غیرسازه‌ای باید طوری مهار شوند،که بتوانند در صورت دریافت نیرو، آن را به سازه انتقال دهند. این در حالی است که مسیر انتقال نیرو و محل اتصال دیوار به سازه باید از مقاومت کافی برخوردار باشد.
نمونه‌ای از دیوارهای غیرسازه‌ای تیغه‌های داخلی هستند. البته منظور تیغه‌هایی است که ارتفاعی بیش از ۱۸۰ سانتی متر دارند.
استفاده از وال مش در ساختمان بتنی یک راه حل مناسب برای مهار دیوارها در زمان زلزله است. این روش یک راه حل مدرن محسوب می‌شود و جایگزین روش‌های سنتی است. نصب وال مش، از خرابی دیوارها در هنگام زلزله جلوگیری کرده و استحکام و پایداری دیوارها را افزایش می‌دهد.

وال مش چیست و چه کاربردی در ساختمان بتنی دارد؟

وال مش در ساختمان بتنی، یک کامپوزیت سیمانی تقویت شده با شبکه الیاف شیشه است. این فناوری، یک راه حل مطمئن در مهندسی سازه به شمار می‌رود. در این فناوری، یک لایه ملات گچی یا سیمانی به همراه نوعی شبکه توری  شیشه یا کربن ترکیب شده و یک کامپوزیت قدرتمند و سبک وزن تولید می‌کند. در سال‌های اخیر توجه زیادی به فناوری وال مش در ساختمان بتنی شده است. به طوری که در مرکز توجه تحقیقات و پژوهش‌های علمی مرتبط با ساختمان‌سازی قرار دارد. در واقع پژوهشگران به دنبال پیدا کردن کاربردهای بیشتری برای آن هستند.

از جمله کاربردهای مهم وال مش در ساختمان بتنی می‌توان به افزایش مقاومت و قدرت شکل پذیری و بهبود رفتار لرزه‌ای آن، اشاره کرد. با این حال، یکی از مهم‌ترین کاربردها، مهار دیوارهای غیرسازه‌ای است. موثر بودن این کاربرد وال مش، در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است.

وال مش در ساختمان بتنی یک راه حل فوق‌العاده برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای است. وال مش به عنوان یک کامپوزیت سیمانی، بر روی دیوارهای غیرباربر قرار می‌گیرد و استحکام و پایداری این دیوارها را در مقابل خرابی‌های ناشی از زلزله تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در نتیجه اجزای غیر سازه ای ساختمان بتنی، عملکرد مناسبی خواهد داشت.

در اجرای فناوری وال مش در ساختمان بتنی، ابتدا پلاستر سیمانی یا گچی و سپس نوار های مش فایبر گلس قرار میگیرد . این ترکیب، یک کامپوزیت سیمانی قدرتمند را ایجاد کرده و استحکام زیادی به دیوار در برابر زلزله می‌بخشد.

مزایا استفاده از وال مش در ساختمان بتنی چیست؟

وال مش در ساختمان بتنی یک فناوری جدید است که امروزه جایگزین روش‌های سنتی مانند وال پست شده است. یک فناوری تنها در صورتی به عنوان جایگزین روش‌های قدیمی می‌شود که مزایای بیشتری نسبت به آنها داشته باشد. این موضوع در مورد وال مش در ساختمان بتنی نیز صدق می‌کند. این فناوری ویژگی‌های خاصی دارد که می‌توان از آنها به عنوان مزیت نام برد. از جمله این ویژگی‌ها که آن را به یک جایگزین عالی برای روش‌های قدیمی تبدیل می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وال مش در ساختمان بتنی، انسجام خوبی به دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر نیروهای وارد شده از طرف بارهای مختلف در زمان رخداد زلزله می‌دهد. مقدار انسجامی که وال مش برای دیوارهای غیرسازه‌ای به ارمغان می‌آورد در محیط آزمایشگاه سنجیده می‌شود.
  •  در استفاده از وال مش از وادارهای قائم استفاده نمی‌شود ، در نتیجه عملیات مربوط به نصب آنها یعنی ساخت و آماده‌سازی، استفاده از لایه ضد زنگ، مرحله جوشکاری، نصب پلیت در بتن و… دیگر انجام نخواهد شد.
  • در زمان به‌کارگیری وال مش در ساختمان بتنی، از میلگرد بستر در دیوارهای غیرسازه‌ای استفاده نمی‌شود.
  • روش وال مش در مقایسه با دیگر روش‌های مقاوم‌سازی سازه ساختمان بتنی بسیار سریع‌تر اجرا می‌شود. زیرا مواردی مانند استفاده از وادارهای قائم و میلگرد بستر حذف شده و حتی مرحله دیوارچینی نیز آسان‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود.
  • از آنجا که سرعت اجرای فناوری وال مش در مقایسه با دیگر روش‌ها بیشتر است ، هزینه کمتری دارد. در واقع هزینه‌ها در این روش تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.
  •  وال مش در ساختمان بتنی نسبت به دیگر روش‌ها سهولت اجرای بالاتری دارد. به همین خاطر حتی اگر تیم اجرایی از مهارت کافی برخوردار نباشند نیز می‌توانند این فناوری را بر روی ساختمان اجرا کنند به شرطی که طبق اصول آیین نامه پیش بروند .
  •  اگر از وال مش در ساختمان بتنی استفاده کنید، از آنجا که پلاستر سیمانی یا گچی با روسازی سازگاری مناسبی دارد، نازک‌کاری دچار ترک نمی‌شود. اما اگر از  روش قدیمی وال پست استفاده کنید، از آنجا که ضریب انبساط حرارتی مصالح دیوار و وادارها اختلاف قابل توجهی دارد، بعد از مدتی، نازک‌کاری ترک می‌خورد.
  •  در استفاده از وال مش در ساختمان بتنی لازم نیست از هشت‌گیر در محل تقاطع دیوارها استفاده کنید. زیرا دیوارها در محل تقاطع چیده شده و یکپارچگی مناسبی دارند.
  •  وال مش یک راه حل عالی برای مقاوم‌سازی دیوارهای از پیش اجرا شده است. زیرا تمام مراحل اجرای آن بعد از دیوارچینی انجام می‌شود.

بهترین انتخاب برای مهار دیوار در ساختمان‌های بتنی کدام است ؟

با اینکه وال مش در ساختمان بتنی یک روش مدرن و وال پست فلزی یک روش قدیمی محسوب می‌شود اما هردوی اینها در زمینه ساختمان سازی اجزای مهمی به شمار می‌روند. با این حال هر یک ویژگی‌های خاصی دارند که آنها را از دیگری متمایز می‌کند.

در فناوری وال مش در ساختمان بتنی، از مش فایبرگلاس (اتشکیل شده از الیاف شیشه ) استفاده می‌شود. این نخ ها طوری در کنار هم قرار گرفته که شبیه یک شبکه به نظر می‌رسد. وال مش گزینه مناسبی برای تقویت دیوارهای غیرسازه‌ای است. وال مش در ساختمان بتنی، استحکام و پایداری زیادی به سازه بتنی می‌بخشد و دوام آن را بالا می‌برد. این در حالی است که حتی با گذشت زمان هیچ ترکی روی دیوارها دیده نمی‌شود زیرا ساختار مشابهی با اجزای ساختمان دارد . وال مش در گچ کاری نیز منجر به ایجاد سطحی صاف و یکدست میشود.

در مقابل وال مش در ساختمان بتنی، وال پست را داریم که یک سیستم تقویتی و دارای وادار های قائم و عمودی است که به توزیع بار در دیوار کمک میکند . وال پست‌ نیز مانند وال مش در ساختمان بتنی انواع مختلفی دارد. این عناصر سازه‌ای را در فاصله‌های مشخصی در دیوار قرار می‌دهند .

وال مش و وال پست هر دو به توزیع بار در دیوار که عضوی غیر سازه ای است کمک میکند پس هردو هدف یکسانی را دارند .

مهم‌ترین تفاوت بین وال مش و وال پست

وال پست دارای اجزایی  مانند وادار های قائم و عمود است که اجزایی متفاوت از ساختار اصلی ساختمان دارد ،اما وال مش ساختاری یکپارچه تر رو در ساختمان تشکیل میدهد، در نتیجه از ترک خوردگی هم جلوگیری میشود . وال مش در ساختمان بتنی ساختار منعطفی دارد و به آسانی شکل می‌گیرد. پس به راحتی می‌توان شکل آن را طوری تغییر داد که با خطوط سطحی سازه مطابقت کند. اما وال پست‌ها ساختاری سفت و محکم دارند و تغییر شکل داده نمی‌شوند. بلکه در جای خود به صورت ثابت قرار می‌گیرند. از طرفی وال مش در طول فرآیند ساخت و ساز آماده و اجرا می‌شود، اما وال پست پس از قاب‌بندی اولیه در ساختمان به کار می‌رود.

همان طور که پیش تر گفتیم هر دو، هدف ایمن‌سازی ساختمان را دنبال می‌کنند،اما ساختار و عملکرد متفاوتی دارند. پس وجود یکی از آن ها  در ایمن‌سازی ساختمان بتنی ضروری است. درک تفاوت‌های این دو عنصر سازه‌ای می‌تواند شما را برای استفاد از هر یک در جای مناسب خود قانع کند.

چگونه وال مش دیوارهای غیرسازه‌ای ساختمان بتنی را تقویت می‌کند؟

نحوه ایجاد مقاومت وال مش
نحوه ایجاد مقاومت وال مش

 

فناوری وال مش در ساختمان بتنی توانایی مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه ای  در برابر تکان‌های ناشی از زلزله را دارد. وال مش با توجه به ویژگی شکل‌پذیری و مقاومت مکانیکی بالایی که دارد می‌تواند دیوارهای غیر سازه‌ای را تقویت کرده و از ریزش آنها در هنگام زلزله جلوگیری کند. بدین ترتیب آسیب‌های جانی و مالی ناشی از زلزله در ساختمان به حداقل حد ممکن می‌رسد. علاوه بر استفاده ، از وال مش در ساختمان بتنی در ساخت اسکلت‌های فلزی نیز  از آن استفاده می‌شود. زیرا این فناوری از تخریب دیوار در ساختمان‌های جلوگیری می‌کند.

این فناوری با ایجاد مقاومت در اجزای غیر سازه ای در برابر زلزله، طول عمر آن را افزایش می‌دهد. ویژگی مهم دیگری که دارد جلوگیری از ترک خوردگی دیوار به مرور زمان است. در واقع وال مش در ساختمان بتنی با افزایش دوام دیوار، نیاز به تعمیر را کاهش داده و در هزینه‌های نگهداری صرفه جویی می‌کند.

در این میان باید به برخی عوامل موثر بر کیفیت این عنصر ساختمانی اشاره کرد. از جمله این عوامل، مقاومت مصالح وال مش در ساختمان بتنی در برابر خوردگی و الزامات نصب است . در سیستم وال مش از مش فایبر گلاس  از الیاف شیشه ای تشکلیل شده است و به صورت شبکه ای بافته میشود .

در هر صورت، وال مش در ساختمان بتنی یک راه‌حل موثر برای افزایش استحکام دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر زلزله است. مخصوصا اگر ساختمان مورد نظر در یک منطقه لرزه خیز بنا گردد باید حتما در آن از وال مش استفاده شود. با به‌کارگیری وال مش در ساختمان بتنی در ساخت و ساز می‌توان از ساختمان‌ها و ساکنان آن‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از زلزله که برخی واقعا جبران ناپذیر هستند حفاظت کرد.

راهنمای جامع جهت نحوه نصب وال مش در ساختمان‌های بتنی

راهنمای نصب وال مش

باتوجه به اهمیت استفاده از وال مش به دلیل جلوگیری از ریزش دیوار در موقع رخداد زلزله و سایر نیروهای جانبی استفاده از آن ضروری تر میشود. باتوجه به پیچیده نبودن مراحل اجرای آن احتیاج به تیم حرفه ای ندارد .این راهنما به منظور ارائه یک مرجع جامع استفاده میشود  و مراحل نصب آن به صورت دقیق و کاربردی بیان شده  است .هر مرحله به شکلی جامع توضیح داده شده تا مهندسان و پیمانکاران بتوانند با اطمینان کامل این روش را بکار بگیرند . هدف این راهنما تنها افزایش آگاهی به منظور ایمنی بیشتر سازه هاست .

این مراحل یکی پس از دیگری در زیر آمده است:

آماده ‌سازی محل مورد نظر

قبل از اینکه اقدام به نصب وال مش کنید دیوار مورد نظر را از نظر پایدار و تراز بودن برسی کنید. بعد از اطمینان از این موضوع محل مورد نظر برای اجرای وال مش را انتخاب و شروع به اماده سازی آن کنید . وسایل مورد نیاز برای نصب وال مش را آماده کنید و بعد از اندازه گیری مقدار وال مش مورد نیاز شروع به برش زدن آن کنید .

آماده‌ سازی سطح

در مرحله دوم از نصب وال مش در ساختمان بتنی باید سطح دیواری که قصد اجرای وال مش بر آن را دارید آماده کنید. به این معنا که باید دیوار را از هرگونه کثیفی،آلودگی، گرد و غبار یا زباله پاک کنید. همچنین اگر ترک یا نقصی در دیوار وجود دارد باید آن را برطرف نمایید. در واقع دیوار باید کاملا صاف و تمیز باشد و گرنه در مرحله اجرا دچارمشکل می‌شوید .

برش مش و نصب وال مش

بعد از اینکه لوازم مورد نیاز و دیوار را آماده کردید باید وال مش در ساختمان بتنی را متناسب با ابعاد دیوار برش دهید. جنس مش به گونه‌ای است که به راحتی با قیچی یا کاتر برش داده می‌شود . لازم به ذکر است که باید مش را طوری برش بزنید که مقداری هم‌پوشانی در لبه‌ها ایجاد شود.

اجرای  لایه اول پلاستر

در مرحله بعدی لایه اول پلاستر که به دو شکل سیمانی و گچی است را با استفاده از گان پاشش و به صورت دستی اجرا میکنیم .انتخاب نوع پلاستر  باید با توجه به ساختار مش و محل اجرای آن باشد .
اگر مش شما از نوع AR و مقاوم در محیط های قلیای  باشد میتوانید از پلاستر سیمانی استفاده کنید و به این نکته توجه داشته باشید که سیمان نسبت به گچ دارای مقاومت بیشتری بوده و دوام بالاتری دارد .

ایمن سازی سازه

بعد از اینکه قطعات وال مش را روی دیوار نصب کردید باید فشار مناسبی روی هر قطعه وارد کنید تا از محکم شدن مش روی پلاستر مطمعن شوید .

اجرای لایه دوم پلاستر

بعد از اطمینان از  اینکه نوار توری فایبر گلس به درستی در محل نصب و اجرا شد نوبت به اجرای لایه دوم پلاستر هست که جنس آن حتما باید از جنس نازک کاری اول باشد .در لحظه اجرای لایه دوم پلاستر توجه به قرار گیری درست توری فایبر گلس داشته باشید چرا که در لحظه پاشش پلاستر امکان جابه جایی آن ممکن است .

  نصب نبشی و ناودانی ها

در آخر باید نصب کنترل کننده های حرکت خارج از صفحه دیوار را انجام دهیم , نبشی و ناودانی های گالوانیزه را باید در زیر تیر یا سقف و روی کف نصب شود که اتصالات آنها به صورت پیچ و پلاک یا جوشی باشد .

چالش‌ها و موانع در استفاده از وال مش در ساختمان بتنی

ا1. کیفیت مصالح : در صورت استفاده از مش فایبر گلس با کیفیت نا مرغوب باعث کاهش عملکرد در سیستم در برابر نیرو های جانبی میشود و سیستم شما مقاومت کافی را ندارد .
2. کنترل و نظارت بر اجرا : نصب وال مش نیاز به نظارت کافی هنگام اجرا دارد ، قرار گیری صحیح توری و نبشی ها از مهم ترین اصول در اجرای وال مش است .
3. پذیرش تکنولوزی جدید: برخی از مهندسین و پیمانکاران در استفاده از تکنولوزی جدید مقاومت میکنند و زیرا به روش های اجرایی قدیمی که سخت و پرهزینه هستند عادت دارند .

 

استانداردها و مقررات مرتبط برای استفاده از وال مش در ساختمان بتنی

راهنمای جامع جهت نحوه نصب وال مش در ساختمان‌های بتنی
استانداردها و مقررات برای استفاده از وال مش در ساختمان بتنی

هر کشور با توجه به وضعیت جغرافیایی خود و قرارگیری بر گسل‌ها، قوانین خاصی را در مورد استفاده از وال مش در ساختمان بتنی وضع می‌کند. ایران نیز کشوری است که برخی از مناطق آن بر گسل واقع شده است. این موضوع باعث می‌شود سالانه حدود ۲۵۰ زمین لرزه در ایران رخ دهد. پس ایمن‌سازی ساختمان‌ها اهمیت زیادی دارد.
به همین خاطر آیین‌نامه‌هایی در حوزه ساخت و ساز و استفاده از وال مش در ساختمان بتنی ابلاغ شده که باید مورد توجه قرار بگیرد. تنها در صورت توجه به این آیین‌نامه‌هاست که مجوز ساخت برای ساختمان صادر می‌شود. توجه به این قوانین و مقررات منجر به افزایش مقاومت سازه در برابر زمین لرزه می‌شود.
مهم‌ترین استاندار در زمینه به‌کارگیری وال مش در ساختمان بتنی، استاندارد 2800 است. فصل چهارم از این استاندارد، در مورد طراحی اجزای غیرسازه‌ای است. طبق این استاندارد، طراحی اجزای غیرسازه‌ای باید به گونه‌ای باشد که به خوبی مهار شوند و بتوانند نیروهای دریافتی را تحمل کرده و آن را به سازه انتقال دهند. مسیر انتقال نیز باید از مقاومت کافی برخوردار باشد.

 

قیمت و هزینه اجرای وال مش در ساختمان بتنی

اجرای وال مش در ساختمان بتنی پروسه پیچیده‌ای نیست. به طوری که حتی افراد غیر حرفه‌ای نیز می‌توانند آن را اجرا کنند. به همین خاطر قیمت وال مش نسبت به دیگر روش‌ها بسیار مناسب‌تر است. این در حالی است که وال مش در ساختمان بتنی مزایای بسیار زیادی دارد. در واقع وال مش یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای ایمن سازی دیوارهای غیر سازه‌ای است. برای اطلاع از قیمت وال مش می‌توانید با فروشنده تماس بگیرید.

 

جمع بندی

وال مش در ساختمان بتنی بهترین راه حل برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر زلزله است. از این فناوری می‌توان در هر دو نوع سازه بتنی و فولادی استفاده کرد. اجرای آن در هر دو نوع اسکلت تقریبا مشابه است. شاید تنها تفاوتی که وجود دارد آماده‌ سازی سطح مورد نظر است.
با اینکه وال مش در ساختمان بتنی کاربردهای زیادی دارد اما هدف اصلی از اجرای آن، تقویت دیوارهای غیر سازه‌ای است. ضعیف بودن این دیوارها در زمان زلزله خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آورد. به همین خاطر تحقیقات زیادی در زمینه وال مش در ساختمان بتنی انجام شده و همه آنها استفاده از وال مش را تایید کرده است.
وال مش نسبت به روش‌های قدیمی تاثیرگذاری بیشتری دارد و تا حد زیادی مقرون به صرفه‌تر است. از طرفی نیاز به تعمیر و نگهداری ساختمان را کاهش می‌دهد. زیرا در مقابل رطوبت، خوردگی، زنگ زدگی و… مقاوم است. این سیستم یک راه حل مدرن است که برای ایمن سازی ساختمان اجرا می‌شود. وال مش در ساختمان بتنی سرعت و سهولت اجرای بالایی دارد.

3/5 - (2 امتیاز)

پرسش و پاسخ

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *