عایق رطوبتی چیست و انواع آن کدام است ؟ + مزایا و کاربردها

عایق رطوبتی چیست و انواع آن کدام است ؟ + مزایا و کاربردها

رطوبت به عنوان یک عامل مخرب در سطوح مختلف شناخته می شود که می تواند ضمن ایجاد ساختار نامناسب و خوردگی، باعث جذب آب در داخل تجهیزات، سطوح مختلف بتنی، چوبی، گچی و … نیز شود. وجود رطوبت در هر فضایی، باعث ایجاد خطرات جدی شده و می تواند خسارات زیادی را به همراه داشته باشد. با وجود اینکه امکان دوری 100 درصدی از رطوبت وجود ندارد، بهتر است که از راه های مقاوم سازی در برابر رطوبت کمک گرفته شود. عایق رطوبتی، محصولی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی روی جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل تجهیزات و سطوح مختلف داشته باشد و با اجرای این عایق در محصولات مختلف، شاهد آب بندی و ایجاد سطح غیر قابل نفوذ خواهیم بود. عایق آب بندی یا همان پوشش ضد آب دارای تنوع زیادی است و ترکیبات مختلفی می توانند بدین منظور استفاده شوند. انتخاب عایق رطوبتی باید با توجه به نیاز سطح و همچنین بودجه در نظر گرفته انجام شود تا در نهایت بتوان از عملکرد سطح و قابلیت های آن نهایت استفاده را برد. برای آشنایی بیشتر با عایق رطوبتی، کارایی و انواع آن، این مقاله را بخوانید.

عایق رطوبتی چیست؟

عایق رطوبتی به هر نوع پوشش آب بندی که می تواند روی سطوح مختلف را بپوشاند و سطح غیر قابل نفوذ در برابر آب و رطوبت را به وجود آورد، گفته می شود. این نوع عایق ها می توانند از ترکیب پلیمر، مواد نانو و بسیاری از مواد اولیه دیگر ساخته شوند و عملکرد مناسبی را روی سطوح مختلف به همراه داشته باشند. با توجه به اینکه رطوبت یک عامل مخرب در فضاهای مختلف است، اجرای عایق رطوبتی می تواند به عنوان محافظت کننده سطوح و تجهیزات شناخته شود.

انواع کاربردهای عایق رطوبتی در پروژه‌های ساختمانی

بسیاری از مصالح ساختمانی که در پروژه ها استفاده می شوند، دارای حساسیت بالایی در برابر رطوبت هستند. به طوری که رطوبت باعث تخریب آن ها شده و حتی می تواند ریزش ساختمان ها و مصالح مختلف را به همراه داشته باشد. عایقکاری رطوبتی در پروژه های ساختمانی کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • آب بندی پشت بام: برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان، استفاده از عایق رطوبتی سفید بام و آب بندی پشت بام ضروری است.
  • عایقکاری نما: نمای ساختمان اگر با سنگ، چوب و متریال های مختلف دیگر ساخته شده باشد، حساسیت بسیار زیادی در برابر رطوبت دارد. عایقکاری رطوبتی نما، از بروز آسیب در نمای ساختمان ها جلوگیری می کند.
  • عایق کاری دیوارها: عایق کاری دیوارها با هدف حفظ مقاومت دیوارها انجام می شود. دیوارهای خارجی که در معرض رطوبت قرار دارند، می توانند با عایق رطوبتی پوشش بسیار مقاومی داشته باشند.
  • عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام: عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام با هدف جلوگیری از نم گرفتگی در دیوارهای مجاور سرویس بهداشتی و حمام انجام می شود.

نقش عایق رطوبتی در صنایع و سازه‌های صنعتی

عایقکاری رطوبتی در صنایع مختلفی نیز انجام می شود. در سازه ها، تجهیزات و قطعات صنعتی، رطوبت به عنوان یک عامل بسیار مخرب شناخته می شود. اجرای عایق رطوبتی در این تجهیزات باعث جلوگیری از زنگ زدگی و تخریب آن ها شده و تاثیر بسیار زیادی را در دوام آن ها ایفا می کند. برای مخازن جمع آوری کننده آب و سیالات مختلف، تجهیزات در مجاورت آب و رطوبت، لوله های انتقال دهنده آب و … می توان اقدام به اجرای پوشش آب بندی نمود و از تخریب این تجهیزات که آسیب دیدگی آن ها هزینه بسیار بالایی را به صاحبان صنایع تحمیل می کند، جلوگیری کرد.

انواع عایق رطوبتی و روش‌های آب بندی کدام است؟

عایقکاری رطوبتی یکی از اقدامات ضروری برای محافظت از تجهیزات مختلف است. استفاده از عایق باکیفیت و با مقاومت بالا در سطوح مختلف، می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. به دلیل شرایط متفاوت محیط برای اجرای عایق های رطوبتی، تنوع زیادی از عایق های رطوبتی را در بازار شاهد هستیم که به دو دسته گرم و سرد اجرا تقسیم‌بندی می شوند.

عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو که به دو دسته تک جزئی و دو جزئی تقسیم بندی می شود، یکی از انواع پوشش آب بند است که می تواند برای اجرا در سطوح مختلف مورد استفاده قرار گیرد. عایق رطوبتی نانو تک جزئی با سرعت العمل بسیار بالایی در سطوح مختلف اجرا می شود و می تواند نقش مهمی را در عایق کاری داشته باشد، اما عایق رطوبتی نانو دو جزئی به دلیل نیاز به ترکیب دو جزء با یکدیگر، نیاز به دقت بیشتری برای اجرا دارد. نانو بودن این عایق های رطوبتی باعث می شود تا آن ها نفوذپذیری بسیار خوبی را در سطوح مختلف به همراه داشته باشند.

در واقع ذرات عایق رطوبتی نانو در مقیاس نانو و بسیار کوچک هستند. از این رو می توانند در منافذ کوچک سطوح نفوذ کنند و باعث ایجاد یک سطح نفوذناپذیر و بسیار باکیفیت روی سطوح مختلف شوند. عایق های رطوبتی نانو را می توان بر پایه پلیمرها و ترکیبات مختلف دیگر سفارش داد. این محصولات قدرت اجرایی بسیار بالایی را از آن خود کرده اند و می توانند با انعطاف پذیری بالا از نظر رنگ و ساختار در تجهیزات مختلف استفاده شوند. برای اجرای عایق رطوبتی نانو محدودیتی وجود ندارد و می توان آن ها را روی کلیه سطوح، پروژه های ساختمانی و تجهیزات صنعتی به اجرا در آورد.

عایق های رطوبتی نانو دارای طول عمر بالایی هستند. به طوری که در صورت وجود شرایط مناسب، می توانند تا 30 سال نیز روی سطوح مختلف باقی بمانند. این نوع عایق از رشد کپک، خزه و … جلوگیری می کند. علاوه بر این، باعث ایجاد شوره روی سطح نخواهد شد. ساختار خاص عایق رطوبتی نانو باعث شده تا آن ها ضد آلودگی باشند و بتوانند عملکرد خود را در هنگام مواجهه با دوده ها و آلودگی های صنعتی حفظ کنند.

اجرای عایق رطوبتی نانو
عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی اکرلیکی

عایق رطوبتی اکریلیکی یکی دیگر از انواع پوشش های آب بند با عملکرد بسیار مناسب است. این نوع محصول را می توان به عنوان بهترین گزینه برای عایق رطوبتی سرویس بهداشتی و سایر فضاهای سربسته دانست. چرا که بر پایه آب بودن این محصول، باعث تولید گازهای سمی و خطرناک نشده و آسیبی به ریه و پوست انسان وارد نمی کند. بنابراین، در فضاهای سربسته می توان از پوشش ضد آب اکریلیکی استفاده کرد. این محصول پس از اجرا و خشک شدن در سطح، یک پوشش ضد آب و بسیار مقاوم در برابر رطوبت را به وجود می آورد و می تواند عملکرد خود را در هنگام مواجهه با فشار آب نیز حفظ کند.

عایق رطوبتی اکریلیکی هیچ آلودگی جدی را برای محیط زیست به همراه ندارد. از این نوع عایق می توان برای عایق کاری سطوح گچی، سیمانی و بتنی استفاده کرد. این عایق عملکرد بسیار قوی ندارد و بیشتر در پروژه های ساختمانی به عنوان پوشش ضد آب شناخته می شود. بهترین دما برای اجرای عایق اکریلیکی رطوبتی 5 تا 30 درجه سانتی گراد است. با این حال پس از اجرا و خشک شدن، این نوع عایق می تواند عملکرد خود را در برابر یخ زدگی در دمای منفی 30 درجه سانتی گراد و گرمای زیاد یعنی 90 درجه سانتی گراد حفظ کند.

عایق اکریلیکی به عنوان یک پوشش آب بند تک جزئی و آماده به مصرف شناخته می شود. می توان بدون نیاز به هیچ افزودنی، آن را روی سطح اجرا کرد و از عملکرد آن نهایت لذت را برد. یکی از مهم‌ترین مشخصه های این نوع عایق، چسبندگی بسیار بالای آن است که به شما این امکان را می دهد در سطوح مختلف با حداکثر چسبندگی از آن استفاده نمایید.

عایق رطوبتی پلیمری

عایق آب بندی پلیمری از جمله محصولات پرفروش و پرکاربرد در صنایع مختلف است که نقش بسیار مهمی را در عملکرد پوشش و جلوگیری از آسیب به آن ایفا می کند. پلیمرها از مجموعه مونومرهایی تشکیل می شوند که با ترکیب با یکدیگر، می توانند یک زنجیره پلیمری مناسب را به وجود آورند. این زنجیره پلیمری، می تواند قدرت بسیار زیادی را برای پوشش دهی و جلوگیری از نفوذ آب به همراه داشته باشد. از این رو در حال حاضر در بسیاری از پروژه ها، از عایق رطوبتی پلیمری برای آب بندی و عایقکاری رطوبتی استفاده می شود. مزیت این نوع عایق این است که هم برای پروژه های ساختمانی و هم برای پروژه های صنعتی به بهترین شکل مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق رطوبتی پلیمری می تواند به صورت تک جزئی و یا دو جزئی اجرا شود. برخی از این عایق ها با فناوری نانو تولید شده اند تا بتوانند نفوذپذیری بسیار خوبی را روی سطوح مختلف به همراه داشته باشند. استفاده از این نوع عایق به عنوان عایق رطوبتی پشت بام بسیار متداول است، اما با توجه به عملکرد مناسب آن می توان برای عایق کاری تجهیزات صنعتی و جلوگیری از آسیب دیدن آن ها، از این عایق ها استفاده کرد. عایق های پلیمری به دلیل ساختار منسجم، یکنواخت و غیر قابلی نفوذی که پس از پخت روی سطح ایجاد می کنند، می توانند از آسیب شدید جلوگیری نمایند. انعطاف پذیری رنگ و ساختار این نوع عایق بسیار زیاد است و همین موضوع باعث شده تا بتوان در پروژه هایی که اولویت آن ها زیبایی است از این محصول استفاده کرد.

عایق رطوبتی لاستیک مایع

لاستیک مایع به عنوان نسل جدید عایق آب بندی شناخته می شود. در بسیاری از پروژه های آب بندی، نیاز به پوشش هایی است که بتوانند مقاومت بسیار بالایی را در برابر کشش از خود نشان دهند. لاستیک مایع با خاصیت ارتجاعی بسیار بالای خود می تواند در سطوحی که نیاز به کشش و تحمل آن دارند، به راحتی استفاده شود و عملکرد خود را نیز حفظ نماید. لاستیک مایع در واقع یک محصول شفاف است که پس از اجرا به رنگ شیری در می آید و می تواند بیش از 300 درصد دچار کشش بدون پارگی شود. استحکام عایق رطوبتی لاستیک مایع در برابر فشارهای کششی باعث شده تا بتوان آن را در پروژه های صنعتی که چنین خصوصیتی مورد نیاز است، به اجرا در آورد.

لاستیک مایع دوام بسیار بالایی دارد و می تواند به سادگی در سطوح مختلف اجرا شود. لاستیک های مایع نیز مانند بسیاری از انواع عایق آب بندی، به صورت دو جزئی و تک جزئی تولید شده اند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برای اجرای لاستیک مایع به عنوان پوشش آب بند می توان از روش های مختلفی و مشابه با رنگ استفاده کرد. به گونه ای که می توان پس از رقیق سازی این محصول، آن را در داخل تجهیزات اجرای رنگ پاششی مانند پیستوله ریخت و به صورت پاششی آن را اجرا کرد. همچنین امکان اجرا با قلم مو و تجهیزات مختلف دیگر وجود دارد. عایق لاستیک مایع محصولی است که انعطاف پذیری بسیار بالایی در رنگ دارد. اگرچه متداول ترین رنگ آن، رنگ شیری است؛ اما می توان آن را به صورت شفاف نیز سفارش داد. همچنین امکان اجرای این نوع لاستیک با رنگ های خاکستری، سفید، آبی و سبز وجود دارد.

عایق رطوبتی سیمانی

عایق رطوبتی پلیمری – سیمانی به عنوان یکی دیگر از انواع پوشش آب بند در سطوح مختلف شناخته می شود. این نوع عایق به صورت دو جزئی و تک جزئی تولید می شود. عایق سیمانی تک جزئی را می توان با اضافه کردن کمی آب در پروژه های مختلف اجرا نمود؛ اما عایق سیمانی دو جزئی با رزین های تقویت شده تولید شده اند و لازم است که پودر سیمان با رزین های تقویت شده ترکیب و یک ساختار مناسب را برای اجرا در سطوح مختلف به وجود آورند. این نوع عایق رطوبتی قابلیت اجرا برای هر محیطی به ویژه پروژه های ساختمانی را دارد. می توان برای عایقکاری و آب بندی استخر نیز از این نوع عایق استفاده کرد. اجرای ساده و بدون نیاز به تجهیزات خاص، از جمله مهم ترین ویژگی ها و مزایای برتر این محصول محسوب می شوند.

عایق سیمانی تک جزئی و دو جزئی، هر دو مقاومت بسیار خوبی را در برابر رطوبت از خود نشان می دهند. این نوع عایق طول عمر بسیار بالاتری نسبت به سایر عایق های موجود در بازار داشته و با فرمولاسیون خاص خود می تواند از آسیب پذیری سطح جلوگیری کند. عایق سیمانی در برابر شرایط جوی نیز مقاوم است. در محیط هایی که بادهای شدید می وزند، می توان از این عایق استفاده کرد. عایق های رطوبتی سیمانی گرد و غبار و آلودگی را جذب نمی کنند و آنتی uv هستند. مقاومت این عایق های رطوبتی در برابر اشعه ماوراء بنفش باعث شده تا بتوان آن را در پروژه های مختلف و فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار داد.

عایق رطوبتی سفید بام مایع

عایق رطوبتی سفید بام مایع، یکی از متداول‌ترین انواع عایق رطوبتی پشت بام است. این نوع عایق از ترکیب پلیمرها و رزین های باکیفیت و یک سری فیلرها ساخته می شود که می توانند پس از اجرا در سطوح مختلف، نقش بسیار مهمی را در عملکرد این سطوح و دوام آن ها داشته باشد. برای عایقکاری رطوبتی پشت بام، باید از پوشش های عایقی استفاده کرد که در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهند. علاوه بر این، بتوانند اشعه uv نور خورشید را نیز تحمل کنند و دچار آسیب در اثر مواجهه با نور خورشید نشوند. استفاده از عایق پشت بام سفید می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آن ها، ایجاد جلوه زیبا روی سطح پشت بام است.

عایق رطوبتی سفید بام نیازی به حرارت برای اجرا ندارد. می توان با غلطک سطح پشت بام را عایق کاری کرد و برای لبه های پشت بام نیز امکان استفاده از قلم مو، وجود دارد. این نوع عایق به روش سرد قابل اجرا است و نیازی به گرما و حرارت بسیار زیاد ندارد. از عایق های رطوبتی سفید پشت بام برای اجرای دقیق و با تکنولوژی های روز استفاده می شود. پلیمرهای به کار رفته در این عایق، مقاومت آن را چندین برابر افزایش می دهند. رنگ سفید این عایق اجازه جذب نور خورشید و گرمای آن را به لایه های زیرین ساختمان نمی دهد و از این جهت می تواند تاثیر زیادی روی صرفه جویی در انرژی به ویژه در مناطق گرمسیر نیز داشته باشد.

عایق بندی پشت بام
عایق رطوبتی سفید بام مایع

عایق رطوبتی پیش ساخته

به منظور اجرای عایق رطوبتی در سازه های مختلف، می توان به جای استفاده از عایق های نیمه آماده، از عایق های از پیش ساخته شده و آماده استفاده کرد. عایق رطوبتی پیش ساخته همانطور که از نامش مشخص است، عایقی است که در کارخانه از پیش ساخته شده و برای اجرا در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع عایق با ترکیب مواد اولیه خاص تولید می شود تا بتواند ساختار خود را در هنگام جابجایی و انتقال به پروژه مورد نظر حفظ کند. در میان تنوع زیادی از عایق های رطوبتی پیش ساخته، ایزوگام و قیرگونی به عنوان متداول ترین عایق ها شناخته می شوند. این عایق ها که از ترکیب مواد مختلف ساخته می شوند، معمولا به صورت رول و به شکل پیش ساخته تولید و برای اجرا در سازه های مختلف به ویژه پشت بام ها استفاده می شوند.

به دلیل اینکه این عایق ها باید ساختار خود را در هنگام جابجایی و انتقال حفظ کنند، بنابراین باید به یک محرک در هنگام اجرا پاسخگو باشند. این محرک حرارت بوده که اجازه می دهد قیر به نقطه جوش خود رسیده و چسبندگی بسیار بالایی روی سطح داشته باشد. در واقع، بدون ایجاد حرارت، این عایق های پیش ساخته قابلیت اجرا ندارند و چسبندگی خوبی را در اختیار قرار نمی دهند. عایق های پیش ساخته معمولا پیچیدگی زیادی برای اجرا دارند. به دلیل نیاز به حرارت، احتمال آسیب و خطرات را افزایش می دهند. بنابراین، باید نهایت دقت را برای اجرای این نوع عایق ها داشت تا از آسیب دیدن و خطرات آن جلوگیری نمود.

عایق رطوبتی پیش ساخته
عایق رطوبتی پیش ساخته

ایزوگام‌های پلیمری

ایزوگام پلیمری یکی از انواع عایق رطوبتی است که در سال های اخیر توانسته محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. به کار رفتن پلیمرها در این نوع عایق باعث می شود تا مقاومت آن ها در برابر رطوبت بسیار افزایش پیدا کند و پس از اجرا در سطح، یک ساختار منسجم و بسیار مقاوم را به وجود آورند. ایزوگام های پلیمری بر اساس استاندارد ملی کشور تولید می شوند و جزء محصولات بسیار مقاوم و با عملکرد مناسب هستند.

قیر پلیمری به کار رفته در این ایزوگام ها، در واقع همان قیرهای پلاستیکی هستند که به صورت طبیعی با درجه خلوص 60 الی 70 درصد در فرآیند تقطیر پالایشگاه های نفت و در مرحله پایانی تقطیر به دست می آیند. این نوع قیر باکیفیت ترین نوع قیر استفاده شده در ایزوگام است و همین موضوع باعث شده تا ایزوگام های پلیمری، جزء باکیفیت‌ترین انواع عایق های رطوبتی باشد. بوی قیر طبیعی هنگام داغ کردن و اجرای ایزوگام های پلیمری احساس می گردد. دوام ایزوگام های پلیمری بیشتر از 15 سال تخمین زده شده است. این نوع ایزوگام در برابر یخبندان مقاوم بوده و می تواند حرارت و دمای بالا را نیز به بهترین شکل تحمل کند. وزن کم، قدرت تحمل فشارهای بالا و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی از جمله ویژگی های ایزوگام پلیمری هستند.

ایزوگام‌های دمیده

ایزوگام دمیده که از قیر دمیده تشکیل شده است، یکی از انواع عایق رطوبتی پیش ساخته محسوب می شود. قیر دمیده در این محصول، از دمیدن هوا درون نفت کوره ساخته می شود. این نوع ایزوگام به دلایل مختلفی نسبت به ایزوگام پلیمری عمر و دوام کمتری دارد. با این حال خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری آن مناسب است. یکی از نقاط ضعف برخی از ایزوگام های اجرا شده، خاصیت کشسانی کم و انعطاف پذیری بسیار پایین است که باعث می شود ایزوگام ها مقاومت بالایی در برابر شکسته شدن و ترک برداشتن در هنگام یخبندان نداشته باشند. از این رو لازم است که قیر اضافه شده در ایزوگام ها، نرم و انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته باشند.

ایزوگام های دمیده برای انعطاف پذیری بیشتر قیر استفاده می شوند. به گونه ای که در هنگام تولید قیر، هوای گرم توسط لوله هایی به محفظه نگهدارنده قیر با فشار بالا دمنده می شوند. این کار باعث ترکیب شدن هیدروژن قیر با اکسیژن شده و به صورت آب از آن جدا خواهد شد. قیر اکسیده یا دمنده، حساسیت حرارتی بالایی دارد. به همین خاطر هنگام اجرای ایزوگام های دمیده متوجه بوی دود و گازوئیل بسیار زیادی خواهید شد. به دلیل کم بودن مواد چسبنده موجود در ایزوگام های دمیده، آن ها نیاز به اجرا با ضخامت های بالا دارند. همین موضوع باعث شده تا اجرای این عایق های رطوبتی وزن زیادی را به آن فضا تحمیل کند.

ایزوگام‌های تک لایه

یکی دیگر از انواع عایق رطوبتی پیش ساخته، ایزوگام تک لایه است. این نوع ایزوگام متشکل از یک لایه تیشو پلی استر قیر اندود شده بوده و نقش بسیار مهمی را در عملکرد ایزوگام ها ایفا می کند. ایزوگام های تک لایه، برای پوشش دهی نقاط ناصاف استفاده می شود. می توان برای پوشش گوشه های دیوار یا نقاطی که پستی و بلندی زیادی دارند، از این نوع ایزوگام با انعطاف پذیری بسیار بالا استفاده کرد. ضخامت پایین این نوع عایق رطوبتی، باعث انعطاف پذیری بسیار بالای آن شده است.

ضخامت ایزوگام های تک لایه در حد 2 تا 3 میلی متر است. ضخامت پایین این نوع ایزوگام ها، باعث کاهش وزن آن ها در هنگام اجرا شده و می تواند پروسه اجرا را در محیط های مختلف ساده تر کند. علاوه بر تمامی این موضوع، قیمت ایزوگام های تک لایه نسبت به دو یا سه لایه کمتر است. با این حال در مناطقی که رطوبت بسیار زیادی حاکم است، استفاده از عایق های رطوبتی تک لایه چندان جوابگو نبوده و ممکن است به پوسیدگی سریع بینجامد. این نوع عایق دارای روکش آلومینیومی نیست و مقاومت زیادی را در برابر نور خورشید و اشعه uv از خود نشان نمی دهد.

ایزوگام‌های دو لایه

ایزوگام های دو لایه دارای یک لایه بیشتر نسبت به ایزوگام های تک لایه هستند. این محصولات نیز در گروه عایق رطوبتی پیش ساخته قرار می گیرند که استحکام و دوام بسیار زیادی را از آن خود کرده اند. ایزوگام های دو لایه به دلیل داشتن یک لایه اضافه تشکیل شده از پارچه اضافی، می تواند استحکام بسیار بالایی را روی سطوح مختلف به وجود آورد. به گونه ای که اجرای آن، مقاومت خوبی را در برابر رطوبت ایجاد خواهد کرد. معمولا برای پوشش دهی بهتر و افزایش مقاومت در برابر اشعه UV، این ایزوگام ها دارای یک لایه پوشش آلومینیومی نیز هستند.

ایزوگام های دو لایه بسیار آب گریزند و همین موضوع باعث شده تا آن ها در کف سرویس بهداشتی و حمام استفاده شوند. ضخامت ایزوگام دو لایه حدود دو برابر بیشتر از ایزوگام تک لایه و در بازه 3 تا 5 میلی متر قرار گرفته است. این نوع ایزوگام انعطاف پذیری نسبتا پایینی دارد. از این رو معمولا روی سطوح صاف و بدون پستی و بلندی استفاده می شود. به دلیل وجود یک لایه اضافه، قیمت ایزوگام های دو لایه نسبت به تک لایه بیشتر است. با این حال مقاومتی که این ایزوگام در برابر رطوبت به وجود آورد، بسیار بیشتر از ایزوگام های تک لایه می باشد.

ایزوگام‌های سه لایه

ایزوگام های سه لایه که به عنوان یکی از ضخیم ترین و مقاوم ترین انواع عایق رطوبتی پیش ساخته شناخته می شود، محصولی که با داشتن سه لایه قیر و الیاف می تواند تاثیر زیادی را روی مقاوم سازی رطوبتی به همراه داشته باشد. این نوع ایزوگام ضخامت بالاتر از 5 میلی متر داشته و می تواند در برابر فشارهای وارده عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد. ایزوگام های سه لایه عایق رطوبتی بسیار خوبی محسوب می شوند؛ اما عیب آن ها این است که بسیار سنگین هستند. از طرفی به کار رفتن سه لایه ایزوگام روی یکدیگر باعث شده تا این محصولات انعطاف پذیری پایینی داشته باشند.

با این وجود، لازم است که عایق رطوبتی ایزوگام های سه لایه روی سطوح صاف و بدون پستی و بلندی اجرا شوند. این نوع ایزوگام در گروه ایزوگام های صادراتی قرار می گیرد. به دلیل کیفیت عالی با نام ایزوگام سوپر نیز در بازار شناخته می شود. عملکرد ایزوگام های سه لایه در برابر رطوبت بسیار بالا است و می توانند عملکرد خوبی را در شرایط یخبندان و دماهای بسیار بالا از خود نشان دهند. از این رو این محصولات این قابلیت را دارند که برای اجرای پروژه های حساس به بهترین شکل استفاده شوند.

عایق رطوبتی تیشو یا پشم شیشه

برای افزایش مقاومت عایق رطوبتی ایزوگام، نیاز به استفاده از الیاف مختلفی است که یکی از بهترین آن ها پشم شیشه است. الیاف پشم شیشه در لایه های زیرین ایزوگام قرار می گیرند و مقاومت آن را در برابر درجه حرارت و رطوبت افزایش می دهند. برای استفاده از تیشو یا پشم شیشه یک سری استانداردهای مشخصی وجود دارد که باید حتما به آن ها توجه داشته باشید. ساده ترین نکته، اجرای این نوع عایق ها با ضخامت یکنواخت و یکدست است. در واقع ضخامت تیشو باید در کل سطح یکسان باشد.

نکته دیگری که در مورد تیشو به عنوان مهم ترین لایه ایزوگام وجود دارد این است که نباید روی سطح خارجی تیشو خرده های معدنی و الیاف اضافه وجود داشته باشند. به کار رفتن تیشو با الیاف شیشه در این عایق های رطوبتی باعث می شود تا آن ها ساختار بسیار خوبی در سطوح مختلف از خود نشان دهند. مقاومت کششی ایزوگام به دلیل به کار رفتن تیشو افزایش پیدا می کند و این موضوع در دراز مدت باعث افزایش دوام آن خواهد شد. ایزوگام های حاوی تیشو در گروه ایزوگام های دو لایه قرار می گیرند که علاوه بر داشتن یک لایه پلی استر، دارای یک لایه پشم شیشه نیز هستند. به همین خاطر از نظر قیمتی نسبت به برخی از انواع عایق رطوبتی گران تر محسوب می شوند.

عایق رطوبتی پشم شیشه
عایق رطوبتی تیشو یا پشم شیشه

قیر گونی

قیرگونی یکی از انواع عایق های رطوبتی است که از ترکیب قیر و گونی ساخته می شود. در واقع این محصولات، گونی هایی هستند که به قیر آغشته شده اند و می توانند سطح یکنواخت و با پوشش دهی بسیار عالی را به وجود آورند. الیاف گونی باعث تسلیح قیر می شوند و می توانند نقش بسیار مهمی را در عملکرد آن به وجود آورند. اجرای قیرگونی نیاز به حرارت بسیار بالایی دارد و لازم است که ابتدا قیر به نقطه جوش خود برسد و سپس روی سطح با ضخامت 2 الی 3 سانتی متر اجرا شود. همین حرارت بالای قیرگونی باعث شده تا اجرای آن به یک پروسه سخت، زمان بر و خطرناک تبدیل شود. به گونه ای که افراد می بایست با تجهیزات مخصوص و لباس های ضد حرارت پروسه اجرای این نوع عایق ها را به بهترین شکل انجام دهند.

قیرگونی برخلاف سایر عایق های رطوبتی، مقاومت بسیار بالایی در برابر کشش ندارد. تغییرات جوی و شرایط خاص دمایی می تواند باعث پارگی گونی ها شده و ضمن اینکه اجازه نفوذ رطوبت را می دهد، می تواند باعث آسیب در سطوح مختلف نیز شود. قیرگونی به مرور زمان دچار پوسیدگی خواهد شد. از این رو باید در بازه های زمانی مختلف به ترمیم آن ها پرداخت. از قیرگونی بیشتر برای عایق رطوبتی پشت بام استفاده می کنند. به دلیل اینکه در حین اجرای قیر گونی، بخارهای خطرناکی تولید می شوند، لازم است که حتما آن ها در فضای باز و با تهویه مناسب استفاده شوند.

نحوه اجرای صحیح قیر گونی
اجرای قیر گونی

پرایمرها

پرایمرها را نمی توان به عنوان یک عایق رطوبتی که مستقیم روی سطح اجرا می شود  و باعث آب بندی کامل می شود، شناخت؛ اما این محصولات در واقع مواد مکملی هستند که در کنار سایر انواع عایق آب بندی مورد استفاده قرار می گیرند. پرایمرهای آب بندی از جمله موادی اند که برای افزایش چسبندگی و بهبود عملکرد لایه های آب بندی روی سطوح مختلف استفاده می شوند. پرایمرها نقش بسیار مهمی را در افزایش دوام و کارایی محصولات و پوشش آب بندی ایفا می کنند. پرایمر را می توان به عنوان یک ماده آب بند نهایی مانند رزین، ماستیک و سایر انواع پوشش های محافظتی شناخت.

پرایمرها می توانند عملکرد بسیار خوبی را روی سطوح مختلف به عنوان عایق رطوبتی به همراه داشته باشند. این محصولات بر پایه آب و یا حلال های دیگر تولید شده اند و فرمولاسیون مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند. برای افزایش چسبندگی مواد آب بندی و کاهش جذب آب و رطوبت، می توان از پرایمرها استفاده نمود. این پرایمرها مقاومت بسیار زیادی در برابر شرایط جوی و مختلف دارند و اجازه جذب آب و رطوبت را نمی دهند. از پرایمرها می توان برای جلوگیری از زنگ زدگی و افزایش دوام عایق رطوبتی سطوح فلزی استفاده کرد. همچنین این پرایمرها، می توانند نقش مهمی را در آب بندی سطوح بتنی داشته باشند و از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری نمایند. برای آب بندی کاشی و سرامیک و چوب ها و افزایش چسبندگی محصولاتی که بدین منظور استفاده می شوند نیز می توان از پرایمر استفاده کرد.

سیلرها

سیلرها در واقع محصولاتی اند که می توانند به جای پرایمرها در سطوح مختلف استفاده شوند و نقش بسیار مهمی را در محصولات آب بندی و رنگ های مختلف داشته باشند. سیلر مانند پرایمر یک پوشش آب بند نیست و به عنوان مکمل استفاده می شود. می توان برای جلوگیری از نفوذ رنگ به داخل ساختار چوب و سایر محصولاتی که منافذ باز دارند، از سیلر استفاده کرد. سیلر با نفوذپذیری بسیار خوبی که در سطوح مختلف ایجاد می کند، اجازه آسیب دیدن سطوح را نداده و می تواند باعث مقاومت آن ها شود. به طوری که اجرای یک لایه سیلر باعث می شود تا این محصول به خوبی به عمق بافت متریال هایی همچون چوب نفوذ کند و یک لایه صاف و بدون برجستگی را جهت اجرای رنگ به وجود آورد.

استفاده از عایق رطوبتی روی سیلرها در کنار اینکه می تواند در مصرف عایق رطوبتی صرفه جویی کند، اجازه نفوذ عایق را به داخل ساختار ماده مورد نظر نمی دهد. در واقع سیلر یک مانع برای عایق و جسم مورد نظر است. از این رو در مواقعی که به هر دلیلی نباید عایق در تماس با محصول باشد، می توان از سیلر استفاده کرد. اجرای سیلر بسیار مشابه با پرایمر بوده و با قلم مو و سایر تجهیزات رنگ قابل انجام است. فقط لازم است که قبل از اجرای سیلر، دقت کافی برای پوشش دادن کل سطح داشته باشید. علاوه بر این، سیلرها پس از خشک شدن یک ساختار غیر قابل نفوذ را به وجود می آورند که این خود خاصیت عایقکاری رطوبتی است.

سیلر چیست؟
سیلرها

خصوصیات و ویژگی‌ها در یک عایق رطوبتی ایده‌آل

منظور از عایق رطوبتی ایده آل، عایقی است که بتواند در شرایط سخت محیطی دوام بالایی را از خود نشان دهد. اگر عایق های رطوبتی در فضای داخلی استفاده شوند، چندان محدودیتی را به همراه نخواهند داشت؛ اما برای اجرای این عایق ها در محیط های بیرونی، باید به مقاومت آن ها در برابر شرایط جوی، آلودگی ها و همچنین نور خورشید توجه داشت. از جمله مهم‌ترین ویژگی های عایق رطوبتی ایده آل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق رطوبتی ایده آل باید آنتی UV باشد و در مقابل نور خورشید دچار ترک خوردگی و آسیب نشود.
  • عایق رطوبتی مناسب باید در برابر باد و شرایط جوی خاص مقاوم باشد.
  • عایق رطوبتی باکیفیت باید در برابر باران های اسیدی مقاوم باشد.
  • عایق رطوبتی ایده آل باید قدرت تحمل سرما و گرما و تغییرات دمایی را داشته باشد. مقاوم بودن آن در برابر یخبندان بسیار مهم است.
  • عایق های رطوبتی ایده آل باید دوام طولانی مدت و حداقل 10 ساله داشته باشند.

مراحل اجرای عایق رطوبتی | از آماده‌سازی سطح تا نصب

مراحل اجرای عایق رطوبتی بسته به نوع عایق متفاوت است. به غیر از عایق های رطوبتی پیش ساخته مانند ایزوگام که باید با درجه حرارت بالا اجرا شوند، عایق های سرد اجرا دارای پروسه مشابهی برای اجرا هستند که در ادامه مراحل را توضیح می دهیم.

  • آماده سازی سطح: اولین قدم برای اجرای عایق آب بندی، آماده سازی سطح است. سطح باید از هر گونه آلودگی از جمله چربی ها، گرد و غبار، ذرات آلاینده و رنگ پاکسازی شود. همچنین بهتر است که سطح تا زمان رسیدن به یک سطح صاف ساییده شود.
  • آماده سازی عایق: بسته به تک جزئی و یا دو جزئی بودن عایق، باید مراحل آماده سازی آن را انجام داد. عایق های تک جزئی معمولا با ترکیب حلال تا رسیدن به غلظت نهایی آماده می شوند و عایق های دو جزئی نیاز به ترکیب دو جزء با نسبت مشخص دارند.
  • اجرا روی سطح: بسته به سطح مورد نظر و شرایط اجرا، می توان از غلطک، قلم مو و پیستوله رنگ برای اجرای عایق رطوبتی استفاده کرد. در صورت نیاز به عایقکاری رطوبتی در دو لایه، لازم است که چند ساعت برای خشک شدن لایه اول زمان اختصاص داده شود. می توان برای افزایش مقاومت عایق ها، در میان دو لایه الیاف فایبرگلاس قرار داد.
  • پخت نهایی: بسته به نوع عایق رطوبتی و عایق کاری تا زمان پخت نهایی به آن زمان داده شود و سپس سطح مورد استفاده قرار گیرد.
نحوه اجرای عایق رطوبتی به روی دیوار
مراحل اجرای عایق رطوبتی | از آماده‌سازی سطح تا نصب

نکات مهم و ضروری در اجرای عایق‌های رطوبتی

برای اجرای عایق رطوبتی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حتما به دمای نگهداری عایق های رطوبتی توجه داشته باشید و قبل از اجرای عایق رطوبتی مطمئن شوید که آن ها در دمای مناسب نگهداری شده اند.
  • هر یک از انواع عایق های رطوبتی دارای دمای اجرایی خاصی اند که باید به آن ها توجه کنید و در آن بازه دمایی عایق را به اجرا در آورید.
  • مرطوب بودن سطح برای اجرای عایق رطوبتی ممنوع است. سطح باید بعد از تمیزکاری کاملا خشک شود.
  • حتما مطمئن شوید سطح عاری از گرد و غبار و آلاینده های محیطی است تا مطمئن شوید چسبندگی عایق حفظ می شود.
  • در صورت نیاز به اجرای لایه دوم عایق رطوبتی، باید به دستورالعمل سازنده جهت زمان خشک لایه اول توجه داشته باشید.
  • نسبت حلال و جزء دوم عایق رطوبتی بسیار در عملکرد آن مهم است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

نکات کلیدی در انتخاب نوع عایق رطوبتی | بر اساس سطح و محیط

انتخاب عایق رطوبتی نیازمند دقت و توجه به یک سری نکات کلیدی است که حتما باید به آن ها توجه داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • نوع سطح: جنس و نوع سطح برای اجرای عایق رطوبتی مناسب حائز اهمیت است. سطوح متخلخل و بسیار ریز نیاز به عایق های نانو و سایر سطوح را می توان با عایق های رطوبتی دیگر اجرا نمود.
  • محیط اجرایی: باید حتما محیط اجرایی برای انتخاب عایق رطوبتی بررسی شود. شرایط دمایی، میزان مواجهه با رطوبت، نور خورشید و اشعه uv همه و همه می توانند روی انتخاب عایق های رطوبتی مناسب تاثیرگذار باشند.
  • سربسته و یا محیط باز: سربسته و یا باز بودن محیط روی انتخاب عایق رطوبتی تاثیر می گذارد. برای محیط های سربسته باید به دنبال عایق های ایمن و بدون مواد سمی باشید و برای محیط های باز نیاز به عایق های رطوبتی مقاوم در برابر اسید، باران، برف و تغییرات دمایی دارید.
  • بازه بودجه: تعیین بودجه برای انتخاب بهترین عایق رطوبتی حائز اهمیت است. ممکن است عایق های رطوبتی زیادی در کوتاه مدت عملکرد مشابهی داشته باشند و با رده قیمتی متفاوت عرضه شوند تا هر کارفرما بسته به بودجه خود بهترین آن ها را انتخاب نماید.

کدام عایق رطوبتی در آب‌بندی استخرها مناسب‌تر است؟

عایق رطوبتی استخر، پوششی است که به صورت اختصاصی برای استخر استفاده می شود. در حال حاضر، عایق های اکریلیک و نانو را می توان به عنوان بهترین نوع عایق های رطوبتی شناخت که برخلاف ایزوگام ها، هیچ ماده سمی را به داخل آب استخر وارد نمی کنند و می توانند استحکام حداکثری را در استخر به وجود آورند. برای آب بندی استخرهای بتنی و سیمانی باید حتما از محصولات باکیفیت و با دوام بسیار بالا استفاده شود. چرا که ترمیم و تعمیر پوشش های آب بندی استخر بسیار سخت بوده و نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد. عایق های رطوبتی استخر باید در برابر رشد خزه و جلبک مقاوم باشند و با حداقل لغزندگی در سطح اجرا شود. آن ها باید یک سطح غیر قابل نفوذ را روی استخر به وجود آورند تا احتمال نفوذ آب کاهش پیدا کند. مقاوم بودن عایق رطوبتی استخر در برابر کلر نیز حائز اهمیت است.

عایق رطوبتی مناسب برای استخرها
کدام عایق رطوبتی در آب‌بندی استخرها مناسب‌تر است؟

تفاوت عایق‌کاری رطوبتی در سطوح فشار مثبت با سطوح فشار منفی

عایق رطوبتی فشار مثبت نوعی روش آب بندی است که برای کنترل فشار داخل به سمت خارج اجرا می شود و از خروج آب از سازه جلوگیری می کند. عایق رطوبتی فشار منفی روش دیگری برای عایقکاری رطوبتی است که در آن لازم است با محصولات آب بندی و فشار منفی ناشی از آن ها جلوی نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه را گرفت. جهت فشار در دو نوع آب بندی با هم متفاوت هستند. علاوه بر این، آب بندی های فشار مثبت در فضاهای مختلفی مانند ساختمان ها اجرا می شوند؛ در حالی که آب بندی های فشار منفی در فضاهای خاصی همچون قسمت های بالایی و پایینی سازه مانند آسانسورها اجرا می گردند.

برای اجرای عایق رطوبتی فشار منفی لازم است که حفاری انجام شود و همین موضوع پیچیدگی اجرای این عایق ها را بیشتر کرده و زمان و هزینه را نیز افزایش می دهد. برای پوشش آب بندی فشار مثبت نیز احتمالا نیاز به اجرای سیستم زهکشی خواهد بود.

اجرای عایق رطوبتی در سطوح فشار منفی مانند اسانسور
عایق‌کاری رطوبتی سطوح فشار منفی (اسانسور)

روش‌های تعمیر و نگهداری عایق رطوبتی پس از اجرا

در نظر گرفتن نکات زیر برای تعمیر و نگهداری عایق های رطوبتی پس از اجرا و افزایش طول عمر آن ها بسیار حائز اهمیت است.

  • با وجود مقاومت بالای پوشش آب بند، اما همچنان باید از در مواجهه بودن آن ها با رطوبت جلوگیری کنید. در صورت خیس و مرطوب شدن این عایق، آن ها را با سرعت تمیزکاری نمایید.
  • بررسی دوره ای عایق های رطوبتی را فراموش نکنید. در صورت مشاهده هر گونه ترک خوردگی و آسیب برای تعمیر اقدام کنید.
  • اکثر عایق های رطوبتی مایع را می توان با اجرای یک لایه جدید و یا لکه گیری در نقاط آسیب دیده ترمیم کرد.
  • از فشرده سازی عایق جلوگیری کنید. فشرده سازی این عایق ها باعث آسیب به ساختار آن ها خواهد شد.
  • تمیز نگه داشتن سطح عایق های رطوبتی برای افزایش ماندگاری و دوام آن ها حائز اهمیت است.

تفاوت اجرای عایق رطوبتی در سطوح افقی و عمودی

اجرای عایق رطوبتی در سطوح افقی و عمودی امکان پذیر است؛ اما تفاوت های خاص خود را دارد. معمولا میزان عایق مورد نیاز برای اجرا در سطوح افقی بیشتر از اجرا در سطوح عمودی است. علاوه بر این، لازم است که غلظت عایق رطوبتی برای اجرا به صورت عمودی را بالاتر در نظر گرفت تا احتمال شره به حداقل برسد. برای اجرای عایق های رطوبتی به صورت عمودی باید دقت کرد که عایق ها از بالا به پایین اجرا شوند تا اگر عایق به سمت پایین شره کرد، بتوان آن را پوشش داد.

اشتباهات رایج در اجرای عایق رطوبتی | چه نکاتی را نباید نادیده بگیرید؟

  • آماده سازی ناکافی سطح از جمله اشتباهات رایج برای اجرای عایق رطوبتی پشت بام و استخر است. باید سطح به طور کامل تمیزکاری و آماده اجرای عایق های رطوبتی گردد.
  • سوراخ کردن عایق های رطوبتی پس از اجرا یک مشکل بسیار شایع و از بین برنده عایق های رطوبتی است. به هیچ وجه نباید از پیچ و سوراخ برای انجام کارهای نجاری و مکانیکی در این عایق ها استفاده کرد.
  • عدم اجرای سه گوش از جمله مشکلات دیگر است. در هر سطحی مانند پشت بام، باید سه گوش به طور کامل عایق کاری شود. در غیر این صورت احتمال نفوذ رطوبت به سطوح زیر عایق وجود دارد.
  • زاویه اجرای عایق رطوبتی بسیار مهم است. در صورت اجرای این عایق ها در زاویه مناسب و عدم اصلاح زاویه، احتمال راکد شدن آب وجود دارد.
  • عدم انجام آزمایش نهایی برای تشخیص کیفیت عایقکاری رطوبتی و پوشش آب بند می تواند به خسارات نهایی زیادی بینجامد.

کاربرد توری فایبرگلاس آب‌بندی در عایق‌های رطوبتی

توری فایبرگلاس یکی از انواع تجهیزات مکمل برای عایقکاری رطوبتی است. اجرای توری فایبرگلاس در کنار انواع عایق های رطوبتی باعث افزایش مقاومت این عایق ها و جلوگیری از آسیب دیدن آن ها در شرایط سخت جوی و محیطی خواهد شد. توری های فایبرگلاس می توانند از ترک خوردگی و آسیب سطوح عایق کاری شده جلوگیری کنند و در عین حال دوام آن را افزایش می دهند. خود توری های فایبرگلاس، سطح آب بند را به وجود می آورند. بنابراین، اجرای عایق رطوبتی با توری فایبرگلاس، اثربخشی عایق های رطوبتی را چندین برابر افزایش می دهد.

استفاده از توری فایبرگلاس در اجرای عایق رطوبتی
کاربرد توری فایبرگلاس آب‌بندی در عایق‌های رطوبتی

بررسی قیمت عایق رطوبتی و هزینه‌های اجرای آن

قیمت عایق رطوبتی وابستگی شدیدی به نوع عایق رطوبتی و مواد اولیه به کار رفته در آن دارد. با توجه به تنوع بالای عایق های رطوبتی مانند ایزوگام، عایق رطوبتی نانو، عایق رطوبتی پلیمری، عایق رطوبتی سیمانی و …، نمی توان قیمت مشخصی را برای این عایق ها در نظر گرفت. بهترین راه برای استعلام قیمت عایق رطوبتی جهت اجرا و برآورد هزینه های اجرایی آن، به مراکز فروش معتبر این عایق ها مراجعه نمایید. هزینه های اجرای عایق رطوبتی نیز وابسته به نوع عایق رطوبتی و روش اجرای آن به شکل سرد و یا گرم دارد. هر چقدر تعداد لایه های عایق رطوبتی برای اجرا افزایش پیدا کند، هزینه اجرای عایق رطوبتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

چگونه هزینه‌های آب بندی و عایقکاری سطوح ساختمانی یا صنعتی را کاهش دهیم؟

برای کاهش هزینه های استفاده از عایق رطوبتی لازم است که به سراغ عایق های رطوبتی کم هزینه و با سهولت اجرا بروید. دسته ای از عایق های رطوبتی مانند عایق های نانو و پلیمری دارای قیمت مقرون به صرفه ای هستند و به دلیل سرد اجرا بودن، به راحتی می توانید آن ها را با حداقل هزینه اجرا، به اجرا در آورید. در مقابل، پوشش های آب بندی پیش ساخته ایزوگامی به دلیل خطرات اجرایی، هزینه های اجرایی بسیار بالایی را به همراه دارند. بنابراین، باید برای کاهش هزینه استفاده از عایق رطوبتی به دو عامل ماده عایق رطوبتی و هزینه های اجرا توجه داشته باشید. فارغ از تمامی این موارد، این نکته را فراموش نکنید که دوام طولانی مدت عایق رطوبتی می تواند در دراز مدت روی کاهش هزینه های شما تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد عایق رطوبتی و انواع آن صحبت کردیم. عایق های رطوبتی از جمله محصولات باکیفیتی اند که می توانند برای آب بندی سطوح و جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت مورد استفاده قرار گیرند. این محصولات از نظر نحوه اجرا به دو دسته سرد اجرا و گرم اجرا تقسیم بندی می شوند که محصولات سرد اجرا به دلیل اجرای آسان و ساده ارجحیت بیشتری دارند. از عایق های رطوبتی می توان برای پوشش دهی مخازن و تجهیزات مختلف و سازه های ساختمانی استفاده کرد. این عایق ها ضمن صرفه جویی در مصرف آب، باعث مقاوم سازی نیز خواهند شد. انتخاب بهترین نوع عایق آب بندی بستگی به سطح، نوع محیط اجرایی و بودجه شما دارد. می توانید با مشاوره گرفتن از افراد متخصص در این زمینه، بهترین عایق های رطوبتی را انتخاب و اجرا کنید. بسیاری از عایق های رطوبتی به سادگی و با در نظر گرفتن نکات تولید کننده قابلیت اجرا توسط افراد غیر متخصص را نیز دارند. اگر نظری در مورد عایق های رطوبتی و عملکرد آن ها دارید، لطفا با ما در میان بگذارید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

سئوالات متداول

عایق رطوبتی به مواد و تکنیک‌هایی اطلاق می‌شود که برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سطوح مختلف سازه‌های ساختمانی طراحی شده‌اند. این عایق‌ها با ایجاد یک لایه محافظ بر روی سطوح، از آسیب‌های ناشی از رطوبت مانند پوسیدگی و کپک جلوگیری می‌کنند.

استفاده از عایق رطوبتی در ساخت و ساز برای حفظ کیفیت و دوام سازه‌ها حیاتی است. این عایق‌ها مانع از نفوذ آب به دیوارها، سقف‌ها و فونداسیون‌ها می‌شوند و از آسیب‌های جدی ناشی از رطوبت جلوگیری می‌کنند.

عایق‌های رطوبتی به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل عایق‌های مایع، ورقه‌ای، پلیمری هستند. هر نوع عایق بسته به نیاز و شرایط خاص پروژه، کاربردهای متفاوتی دارد.

برای انتخاب بهترین عایق رطوبتی، باید به عواملی مانند نوع سازه، شرایط آب و هوایی، نوع عایق و هزینه‌ها توجه کرد. مشاوره با یک کارشناس می‌تواند به شما در انتخاب عایق مناسب کمک کند.

بله، عایق رطوبتی با جلوگیری از نفوذ آب به سازه، از آسیب‌های ناشی از رطوبت، مانند پوسیدگی، کپک و مشکلات ساختاری جلوگیری می‌کند و عمر مفید ساختمان را افزایش می‌دهد.

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *