تفاوت وال مش با وال پست فلزی

تفاوت وال مش با وال پست فلزی

در دنیای مدرن امروز ساخت‌وساز، ایمنی و استحکام ساختمان‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر شناخته شده‌ است. این امر به‌ویژه در مناطق زلزله‌خیز و تحت‌تأثیر نیروهای جانبی نظیر باد، از اهمیت بالایی برخوردار است. به این منظور، سیستم‌های متعددی در طراحی و اجرای ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به وال‌مش و وال‌پست اشاره کرد. وال‌مش، یک سیستم مدرن تقویت‌کننده است که اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن مش‌های الیافی از جنس فایبرگلاس یا فیبر کربن است. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دیوارهای غیرسازه‌ای را در برابر نیروهای جانبی تقویت کند. وال‌مش به‌خاطر وزن سبک، سرعت اجرای بالا و هزینه‌های کمتر در مقایسه با روش‌های سنتی، مورد توجه قرار گرفته‌ است. از سوی دیگر، وال‌پست به مجموعه‌ای از عناصر سازه‌ای گفته می‌شود که برای تقویت دیوارهای غیرسازه‌ای طراحی شده‌اند. این سیستم از مصالح مختلفی مانند فولاد ساخته می‌شود. وال‌پست‌ها به‌ویژه در ساختمان‌های بلند در برابر زلزله نقش مهمی ایفا می‌کنند. در این مقاله، به بررسی اهمیت، ویژگی‌ها، کاربردها، شباهت‌ها و تفاوت‌های وال‌مش با وال‌پست سنتی خواهیم پرداخت.

وال مش (Wall Mesh)چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

وال مش، راهکاری نوین برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای و جایگزینی مناسب برای وال‌پست‌های فلزی است. وال مش، ماهیت مکانیکی و فیزیکی دیوارهای پیرامونی و داخلی ساختمان بتنی و یا ساختمان‌های فلزی را به‌مراتب ارتقا می‌بخشد. وال مش از شبکه یا توری‌‌های  الیافی مانند مش فایبرگلاس نوع AR، توری فایبرگلاس نوع E-Glass و مش فیبر کربن تشکیل می‌شود. در سیستم وال مش، توری وال مش به‌صورت سرتاسری و یا به صورت نواری بر روی سطح دیوار نصب می‌شود تا دیوار را در برابر نیروهای جانبی مهار کرده و از آسیب‌های ناشی از خمش دیوار، جلوگیری کند. در این روش، نوارهای مش فایبرگلاس روی دیوار قرار گرفته و یک پلاستر معدنی از جنس پلاستر سیمانی یا پلاستر گجی روی آن اجرا می‌شود. وال‌مش‌ها علاوه بر افزایش انسجام و یکپارچگی دیوار با جداسازی آن از قاب سازه، از ضربه زدن دیوار به قاب سازه جلوگیری می‌کند، این سیستم استقامت دیوار در برابر نیروهای جانبی و رفتار لرزه‌ای ساختمان را بهبود می‌بخشد. از مزایای استفاده از وال مش نسبت به دیگر روش‌های مهار دیوارهای غیرسازه‌ای قدیمی، می‌توان به کاهش ترک‌خوردگی و آسیب دیوارها، سهولت در اجرای وال مش نسبت به وال‌پست، کاهش هزینه‌ها، سرعت اجرای بالا، وزن سبک وال مش نسبت به وال‌پست سنتی اشاره کرد. وال مش به‌عنوان جایگزینی مناسب برای وال‌پست سنتی در صنعت ساخت‌وساز به‌طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، انتخاب این سیستم باید با توجه به نوع دیوار و کاربرد باشد. تنها نکته برای اجرای موفق وال مش، خرید مش فایبرگلاس نوع AR یا توری فایبر گلاس نوع معمولی (E-Glass) در بالاترین حد کیفی و مطابق با مشخصات مکانیکی و فیزیکی مد نظر آیین نامه‌های وال مش، باشد.

پیشنهاد برای مطالعه

وال مش چیست ؟ ‎|‎ هر آنچه باید بدانید !!

وال پست فلزی (Steel Wall Post)چیست و چه کاربردی دارد؟

وال پست فلزی نوعی سیستم استحکامی است که در ساختمان‌ها برای مهار و تثبیت دیوارهای غیرسازه‌ای به کار می‌رود. وال پست‌های فلزی، امروزه در دسته روش‌ها یا راهکارهای قدیمی مهار دیوارهای غیر سازه‌ای طبقه بندی می‌شوند. وال پست‌ها را مجموعه المان‌های فلزی نظیر وادارهای قائم، وادارهای افقی، میلگرد بستر و پروفیل نبشی یا ناودانی، تشکیل می‌دهند، از این رو سنگین وزن هستند و می‌توان گفت که عملیات اجرا یا نصب آن نیز پیچیده و نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص دارد. وال پست‌های فلزی یا بهتر است بگوییم وال پست‌های سنتی، از تخریب، واژگونی و جابجایی دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان در حین وزش بادهای شدید و یا ارتعاشات ناشی از زلزله، جلوگیری می‌کند. در واقع، با مجهز شدن دیوار به وال پست‌ها، نیروی جانبی وارده به دیوار از طریق وال پست به اجزای اصلی سازه یعنی تیر و ستون، منتقل می‌شود و ظرفیت خمشی دیوار در دو راستای افقی و عمودی، توسط وادارهای قائم و میلگرد بستر، افزایش می‌یابد. از طرفی، در وال پست‌های فلزی، حرکت دیوار به سمت خارج از صفحه با استفاده از پروفیل نبشی یا ناودانی کنترل می‌شود، این یعنی دیوار ساختمان شما در حین ارتعاشات زلزله به سمت بیرون پرتاب نخواهد شد. پس استفاده ار وال پس‎ت‌های فلزی به عنوان یک راهکار سنتی مهار دیوار، باعث کاهش خسارات زلزله خواهد شد. از معایب وال پست فلزی، می‌توان به بالا بودن وزن، هزینه اجرا زیاد، عملیات نصب سخت، نیاز به تجهیزات پیچیده برای اجرا، نیاز به نیروی متخصص برای اجرا، احتمال زنگ زدگی و نیاز به فضا برای انبار و نگهداری، می‌باشند. وال پست‌های فلزی کاربرد زیادی در ساختمان‌های مسکونی، صنعتی، تجاری، بنایی و… دارند. اگر علاقه دارین تا وال پست فلزی را بیشتر بشناسید و نقش تک تک اجزای تشکیل دهنده آن را درک کنید، حتما به مقاله جامع ” وال پست چیست و از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟ ” بهره ببرید.

تفاوت وال مش و وال‌پست فلزی‎|‎بهترین روش را انتخاب کنید!!

پس از معرفی و بررسی وال مش و وال‌پست فلزی، نوبت به مقایسه دقیق این دو سیستم بر اساس معیارهای کلیدی می‌رسد. عواملی مانند سرعت اجرا، هزینه، استحکام، وزن، عملکرد موثر و… از مهم‌ترین محورهایی هستند که در انتخاب بهترین روش برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای باید در نظر گرفته شوند. وال مش با وزن سبک‌تر و سرعت اجرای بالاتر، به‌ویژه در پروژه‌هایی که نیاز به کاهش زمان و هزینه دارند، مزایای خود را نسبت به وال پست‌های فلزی یا سنتی، نشان می‌دهد. وال مش با مزایا و ویژگی‌های منحصر به فردش، نسبت به وال پست‌های سنتی، برتر است. با شناخت تفاوت‌های وال مش و وال پست فلزی، شما نیز به راحتی برتری وال مش را نسبت به وال پست سنتی، درک خواهید نمود. در جدول مقایسه‌ای زیر، تمامی عوامل مهم وال مش و والپست سنتی، به‌طور دقیق بررسی و مقایسه شده‌اند تا بتوانید با ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر سیستم، بهترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنید. این جدول به شما کمک می‌کند تا با یک نگاه همه‌جانبه، مناسب‌ترین روش برای دیوارهای غیرسازه‌ای خود را برگزینید.

پیشنهاد برای مطالعه

آیا وال مش مورد تایید نظام مهندسی ساختمان است ؟

مقایسه خصوصیات وال مش با وال پست فلزی
خصوصیت وال مش وال پست
هزینه اجرا کم بالا
انعطاف پذیری بالا کم
سهولت در اجرا آسان و سریع مشکل و زمان بر
مصالح مورد استفاده مش فایبرگلاس یا مش فیبر کربن فولاد
وزن بسیار کم بالا
پایداری در برابر زنگ زدگی بله خیر
نیاز به فضا برای نگهداری و انبار کم بسیار بالا
عایق حرارتی و صدا بله تا حدودی خیر
نیاز به نیروی متخصص برای اجرا خیر بله
سرعت اجرا بالا کم

انتخاب بین وال پست و وال مش به عوامل مختلفی مانند نوع دیوار، طول دهانه، بارهای وارده، شرایط معماری و سرمایه پروژه بستگی دارد. در ساختمان‌های با اسکلت فلزی و بتنی، وال مش به دلیل ویژگی‌های برتر و عملکرد مناسب در برابر زلزله و نیروهای جانبی معمولاً انتخاب بهتری است. جالب است بدانید که استفاده از روش وال ش در مهار دیوارهای غیر سازه‌ای، علاوه بر ارائه مزایا ویژه، هزینه‌های ساخت و ساز را نیز تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

مزایای استفاده از وال مش نسبت به وال پست فلزی

مهندسان ساختمان‌سازی،وال مش را به عنوان بهترین جایگزین برای وال پست فلزی در ساختمان پیشنهاد می‌دهند مزایای استفاده از وال مش نسبت به وال پست فلزی عبارتند از :

  • وال مش به دلیل استفاده از مش‌های الیافی (فایبرگلاس یا فیبر کربن)، وزن پایینی نسبت به وال پست فلزی دارد و انتخاب این روش جهت مهارسازی دیوارهای غیرسازه‌ای، باعث کاهش بار مرده ساختمان نیز می‌شود، به علاوه حذف بسیاری از اجزای فلزی (وادارهای قائم، وادارهای افقی و میلگرد بستر) از سیستم وال مش، هزینه‌های نصب و خرید وال مش را کاهش می‌دهد. از این رو، وال مش برای پروژه‌هایی که به دنبال بهره‌وری اقتصادی و زمانی هستند، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. مصالح مورد نیاز در وال مش به نسبت به وال پست فلزی کم تر بوده وبه تجهیزات سنگین و تخصصی برای اجرا نیز نیازی ندارد.
  • وال مش به دلیل استفاده از متریال شکل پذیر یعنی توری‌های الیافی چون مش فایبرگلاس، انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به وال پست فلزی داشته و به راحتی با شرایط مختلف معماری سازگار می‌شود.
  • وال مش با توزیع یکنواخت تنش‌ها، از ایجاد ترک‌های ناشی از خمش و لرزش در دیوار جلوگیری می‌کند، زیرا بسیاری از خرابی‌ها و خسارات بزرگ ساختمان از ترک خوردگی سازه شروع می‌شوند. در روش وال مش، قرار گیری توری الیافی به صورت یکدست یا نواری، از وقوع هر گونه ترک در سطح دیوار جلوگیری می‌کند، درنتیجه شاهد ترک خوردگی دیوار نخواهیم بود.
  • وال مش با جذب انرژی و رفتار ارتجاعی، عملکرد بهتری در برابر نیروهای جانبی زلزله نسبت به وال پست فلزی دارد.
  • وال مش به دلیل آن که در ساختارش از فلزات استفاده نشده ، دچار زنگ زدگی یا خوردگی نخواهد شد.

پیشنهاد برای مطالعه

0 تا 100 اجرای صحیح وال مش را یاد بگیر !!

چرا وال پست فلزی در برابر وال مش کارایی کمتری دارد ؟ بررسی معایب و محدودیت‌ها

وزن بالا پروفیل‌های فلزی در وال پست سنتی،باعث افزایش وزن سازه میشود وهمچنین در دیوارهای مرتفع، بار مرده بیشتری را به سازه تحمیل می‌کند. به سبب همین موضوع مصالح فلزی و مراحل اجرایی پیچیده، هزینه تمام شده وال پست سنتی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد، در حالی که وال مش به دلیل استفاده از مصالح سبک‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. نصب وال پست فلزی به دلیل نیاز به جوشکاری، برشکاری و نصب وادارها زمان زیادی را در بر میگیرد در حالی که وال مش به سرعت اجرا میشود. وال پست فلزی به اتصالات دقیقی نیاز دارد، که در صورت عدم اجرای صحیح، با افت کارایی سیستم رو به رو می‌شویم. در مقابل، وال مش با فرآیند ساده‌تری اجرا می‌شود. پروفیل‌های فلزی در شرایط رطوبتی یا محیط‌های خورنده دچار زنگ‌زدگی می‌شوند که نیاز به نگهداری و پوشش‌های محافظتی دارد در حالی که وال مش، به ویژه نوع فایبرگلاس، مقاوم به خوردگی است. به دلیل نیاز به نصب وادارهای قائم و افقی، وال پست فلزی باعث اشغال فضا ساختمان میشود.

شرایط مناسب برای استفاده از وال پست فلزی در پروژه‌های ساختمانی

استفاده از وال پست فلزی در بعضی شرایط و پروژه‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص این سیستم، مناسب‌تر است. موارد زیر نشان میدهد که چه زمانی استفاده از وال پست فلزی مناسب تر است :

  • در ساختمان های فلزی، استفاده از وال پست‌های سنتی به دلیل هماهنگی با اتصالات جوشی، می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما حتی در ساختمان‌های فلزی استفاده از سیستم وال مش مزایای برتری را ارائه می‌کند.
  • در زمان هایی که دیوارهای غیرسازه‌ای ارتفاع زیادی دارند مثلا بالاتر از 6 متر، وال پست فلزی، گزینه مناسبی برای جلوگیری از خسارات ناشی از بارهای جانبی است.
  • در محیط‌های خشک و بدون رطوبت یا خورندگی، وال پست فلزی گزینه مناسبی است زیرا مشکلاتی مانند خوردگی یا زنگ‌زدگی را به حداقل می‌رساند. در پروژه‌هایی که تنها بخش خاصی از دیوار نیاز به تقویت دارند (مثل اتصالات گوشه‌ها یا دهانه‌های بزرگ)، استفاده از وال پست فلزی می‌تواند مناسب باشد.

استفاده از سیستم وال مش در چه پروژه‌هایی مناسب‌تر است؟

وال مش به دلیل ویژگی‌های بی نظیری که دارد در برخی پروژه‌ها عملکرد بهتری نسبت به سیستم‌های سنتی دارد. در موارد زیر، استفاده از وال مش به عنوان سیستم مهار دیوارها توصیه می‌شود :

  • در سازه‌هایی که کاهش بار مرده آن از اهمیت خاصی برخوردار است ،مانند پروژه‌های مسکونی بلندمرتبه یا ساختمان‌های بتنی، وال مش به دلیل سبک بودن، انتخاب بهینه‌تری برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای است.
  • در ساختمان‌هایی با اسکلت بتنی که امکان نصب وال پست‌های فلزی بسیار سخت ودشوار است، وال مش به دلیل سهولت در نصب و نیاز کمتر به اتصالات ،گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در پروژه‌هایی که زمان اتمام کار از اهمیت بالایی برخوردار است، مانند بازسازی سریع یا اجرای ساختمان‌های پیش‌ساخته،به دلیل آن که مراحل اجرای وال مش نسبت به وال پست فلزی راحت‌تر و کمتر است، انتخاب والمش مناسب خواهد بود.
  • در شرایط محیطی مخرب مانند محیط‌هایی با شرایط مرطوب یا مناطقی که احتمال خوردگی وجود دارد، وال مش، به ویژه نوع فایبرگلاس، به دلیل بالا بودن مقاومت آن در برابر رطوبت و عوامل شیمیایی، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. وال مش می‌تواند بدون وارد کردن وزن اضافی به سازه، باعث پایداری و مهار جانبی دیوار شود.
  • پروژه‌هایی که کاهش هزینه‌های اجرایی آن اهمیت دارد، به دلیل پایین بودن قیمت وال مش نسبت به وال پست سنتی، وال مش انتخابی مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به وال پست‌های فلزی برای مهار دیوار است.

چگونه بین وال مش و وال پست فلزی انتخاب کنیم ؟

بدون شک، در مقایسه هزینه‌های اجرایی بین وال مش و وال پست فلزی، باید به جنبه‌های مختلفی توجه کنیم تا تصمیم مناسبی نسبت به شرایط پروژه بگیریم. انتخاب بین این دو روش جهت مهار دیوارهای غیرسازه‌ای، اساساً بنابر تصمیم‌گیری کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان می‌باشد. وال مش با ویژگی‌های خاصی که داراست، توانسته به خوبی به عنوان جایگزینی مناسب برای وال پست‌های فلزی، باشد. از جمله ویژگی‌های متمایز از وال پست فلزی، می‌توان به قدرت کشسانی بالا، وزن سبک و انعطاف‌پذیر بودن نسبت به شرایط خاص اشاره کرد. این ویژگی‌های منحصر به فرد در وال مش، مهار دیوارهای غیرسازه‌ای را به سبکی متفاوت از وال پست فلزی انجام می‌دهد. علاوه بر این، اجرای وال مش به دلیل سهولت در نصب و زمان کمتر، هزینه‌های اجرایی پروژه را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. این مزیت، انتخاب وال مش را برای پروژه‌هایی با محدودیت مالی، به گزینه‌ای اقتصادی و موثر تبدیل می‌کند.

در این قسمت، نکات کلیدی برای کمک به تصمیم‌گیری بهترشما آورده شده است :

در سازه‌های بتنی و فولادی، وال مش به دلیل سهولت در نصب و همچنین بی نیازی به اتصالات پیچیده در مقابل وال پست فلزی، پر کاربر تر است. اگر بودجه شما محدود است، وال مش انتخاب اقتصادی‌تری به شمار می‌آید؛ اگر فضای کار شما محدود است، حتما وال مش نسبت به وال پست سنتی برتر است؛ زیرا وزن سبک‌تر و نصب سریع‌تر آن باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. وال پست فلزی به دلیل استفاده از مصالح سنگین‌تر مثل ناودانی و نبشی، هزینه بسیار بالاتری نسبت به وال مش دارد. وال مش به دلیل سهولت در نصب، اجرای سریع‌تری دارد. هر دوسامانه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دیوارهای غیرسازه‌ای را در برابر نیروهای جانبی پایدار کنند، اما وال مش با کنترل بهتر خمش دیوار، از ترک خوردن و ویرانی آن جلوگیری می‌کند.اگر برای پیمانکار ،حفظ شکل و فرم ظاهری اهمیت دارد، وال مش به دلیل استفاده از مش‌های فایبرگلاس یا فیبر کربن، انتخاب بهتری است، چرا که تاثیر کمتری بر ظاهر دیوار می‌گذارد.

بررسی مزیت قیمت مناسب وال مش در مقایسه با وال پست سنتی

استفاده از سیستم وال مش به جای وال پست فلزی می‌تواند منجر به کاهش 40 تا 60 درصدی هزینه‌های اجرای پروژه شود. همچنین،سهولت در نصب این سیستم، به خاطرآسان بودن فرآیند اجرا، یکی از مزایای برجسته آن است که می‌تواند توجه پیمانکاران و مجریان بنا را به خود جلب کند. علاوه بر این، وال مش به‌طور کامل توسط نظام مهندسی تأیید شده و بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود، هیچ محدودیتی برای استفاده از آن در انواع پروژه‌های ساختمانی وجود ندارد. یکی از ویژگی‌های بارز وال مش، قیمت مناسب آن نسبت به وال پست سنتی است این مزیت به چند دلیل اصلی حاصل می‌شود که شامل:هزینه‌های اجرایی کمتر، مصالح سبک‌تر، کاهش هزینه‌های نگهداری، اقتصادی بودن در پروژه‌های بزرگ میشود.

وال مش یا وال پست فلزی:” کدام گزینه برای پروژه‌های شما مناسب‌تر است؟

در نظر داشته باشید که مزایا و معایب هر سیستم به معنای ناکارآمدی یا برتری مطلق آن نیست، بلکه انتخاب هر راهکار وابسته به شرایط پروژه و نیازهای ساختاری است. برای مثال، در برخی پروژه‌های دارای اسکلت فلزی، استفاده از وال پست‌های فلزی به دلیل فراهم بودن ابزار و فضا و امکان جوشکاری مناسب تراست. مجریان و پیمانکاران می‌توانند با تکیه بر نیروی کار آشنا با این سیستم، اجرای وال پست را با سرعت بالایی پیش ببرند. اما در شرایط خاص که هزینه‌ها، وزن سازه و سرعت اجرا در اولویت هستند، وال مش به دلیل مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن و آسان بودن در اجرا، حتی در ساختمان‌های فلزی نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در نهایت، مهندسین وطراحان ،با آگاهی از ویژگی‌های هر سیستم و مقایسه آن‌ها در شرایط مختلف،میتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

پرسش و پاسخ

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *