توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟

  • تحریریه تکنوپل
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 24 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 10011
توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟

آیا با توری فایبرگلاس و کاربرد آن در فرآیندهای آب‌بندی آشنایی دارید؟ توری فایبر گلاس، به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در صنایع مختلف، به ویژه در آب‌بندی و عایق‌کاری سازه‌های عمرانی، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. توری فایبرگلاس به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش از جمله ضد آب بودن، مقاومت بالا در برابر خورده شدن، سبک وزنی، انعطاف پذیری بالا، سازگاری با انواع مصالح ساخت و ساز و…، به عنوان یک روش موثر و مقرون به‌صرفه جایگزین روش‌های سنتی و گران‌قیمت آب‌بندی و عایقکاری، شناخته شده است. در گذشته، تکنیک‌های آب‌بندی عمدتاً هزینه‌بر و پیچیده بودند، اما با ورود توری فایبرگلاس آب‌بندی و عایقکاری، می‌توان سازه‌ها را به بهترین شیوه و با کمترین هزینه در برابر آب و رطوبت عایق بندی کرد. در مقاله” توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟ “، به بررسی کامل مشخصات فنی، کاربردها و مزایای توری فایبرگلاس آب‌بندی خواهیم پرداخت و دلایل محبوبیت آن در پروژه‌های عمرانی مختلف را شرح می‌دهیم.

توری فایبرگلاس آب ‌بندی و عایقکاری چیست؟

توری فایبر گلاس آب‌بندی و عایقکاری، کامپوزیتی متشکل از الیاف شیشه و رزین است که تار و پود آن با الگوی مشبک (شبکه‌ای یا مش مانند) و با فواصلی معین از هم، در هم تنیده و بافته شده است. توری‌های عایقکاری و آب‌بندی، عمدتا از نوع توری فایبرگلاس نوع E-Glass هستند. در شرایط حساس مثل محیط‌های قلیایی که توری فایبرگلاس آب‌بندی و عایقکاری نوع e، در آن مستعد خورده شدن است، استفاده از مش فایبرگلاس نوع AR (نوع مقاوم به قلیا)، می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد. توری‌های عایقکاری و آب‌بندی استخر و مخازن، از نظر وزن‌ (گرماژ یا همان نسبت الیاف به واحد سطح)، ابعاد (عرض و طول رول‌های توزی) و فواصل چشمه‌، تنوع زیادی را شامل می‌شوند. اما یک توری فایبرگلاس مناسب برای عایقکاری و آب‌بندی، از گرماژی در محدوده 45 تا 160 گرم بر متر مربع و ابعاد چشمه در محدوده 4 در 4 تا 10 در 10 میلی‌متر، بهره می‌برد. اینکه باید از کدام یک از گرماژ و ابعاد چشمه توری فایبرگلاس برای عایقکاری و آب‌بندی استفاده کنید، بسته به کاربرد شما تعیین می‌شود. اگر هدفتان آبندی و عایقکاری سطوح در معرض آب است، مسلما باید از توری فایبرگلاس با گرماژ پایین‌تر استفاده کتید و اما اگر هدفتان آب‌بندی استخر و مخازن است، توری فایبرگلاس با گرماژ بالاتر، می‌تواند موثرتر باشد. توری فایبرگلاس در عملیات عایقکاری و آب‌بندی، عمدتا با استفاده از رزین و چسب مخصوص، به کار گرفته می‌شوند. ترکیب رزین با توری فایبر گلاس در عایقکاری و آب‌بندی سطوح مختلف، به ایجاد یک لایه مستحکم و مقاوم در برابر نفوذ آب کمک می‌کند. این ترکیب باعث می‌شود که توری به‌طور کامل در سطح مورد نظر چسبیده و از حرکت و جابجایی آن جلوگیری شود. در ضمن، رزین به ارتقای مقاومت در برابر خورده شدن توری فایبرگلاس نیز کمک خواهد نمود.

پیشنهاد برای مطالعه

توری فایبرگلاس پشت سنگ و مهم‌ترین دلایل استفاده از آن !!

مشخصات و ویژگی‌ها در توری فایبرگلاس عایقکاری و آب بندی

مشخصات توری فایبرگلاس آب بندی باعث شده‌ تا این محصول بتواند جای خود را در پروژه‌های آب‌بندی و عایقکاری انواع سازه‌های عمرانی حفظ کند. در ادامه، ویژگی‌ها و مشخصات مورد انتظار از یک مش فایبرگلاس مناسب برای  آب‌بندی و عیقکاری را شرح داده‌ایم :

  • مقاومت شیمیایی : توری آب بندی و عایقکاری، باید از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی بهره ببرد. توری فایبرگلاس آب‌بندی و عایقکاری، در برابر حملات شیمیایی و خوردگی‌های ناشی از این حملات، به شدت مقاوم و پایدار است. این توری هنگام قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی، مواد قلیایی و واکنش‌های شیمیایی مخرب، هیچ تغییری نمی‌کند. مش فایبر گلاس نوع AR، به عنوان مقاوم‌ترین نوع توری الیاف شیشه، ایده‌آل‌ترین گزینه برای عایق‌کاری و آب‌بندی در محیط‌های قلیایی و شرایط با واکنش‌های شیمیایی شدید است.
  • پایداری دمایی : توری آب‌بندی باید در برابر تغییرات دمایی، مقاوم باشد. مش فایبرگلاس آب‌بندی و عایقکاری، مقاومت بسیار زیادی در برابر تغییرات دمایی دارد. نه حرارت بالا و نه حرارت پایین نمی‌تواند خواص این توری را تغییر دهد.
  • ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت : بدیهی است که توری مناسب برای آب‌ بندی و عایق کاری استخر و مخازن، باید ضد آب باشد. مش فایبرگلاس، ضد آب و پایدار در برابر نفوذ آب است. مقاومت این نوع از توری یا شبکه الیافی در برابر رطوبت و آب باعث شده تا استفاده از آن در آب‌ بندی و عایق کاری سازه یا ساختار‌های در تماس مستقیم با آب و رطوبت، موثر باشد.
  • عایق الکتریکی : توری فایبرگلاس در کنار عایق رطوبتی بودن، در برابر الکتریسیته نیز عایق است. مش فایبرگلاس نارسانا است و هیچ گونه برقی را از خود عبور نمی‌دهد. پس، آب‌ بندی انواع استخر یا مخازن با توری فایبرگلاس، می‌تواند ایمنی بیشتری را نیز فراهم می‌آورد.
  • مقاومت بالا در برابر کشش و انعطاف پذیری بالا : توری مناسب برای عملیات  آب بندی و عایق کاری، باید از مقاومت کششی بالا و انعطاف پذیری عالی، بهره ببرد. مهم‌ترین مزیت مش فایبرگلاس، مقاومت بالای آن در برابر کشش و انعطاف پذیری بی‌نظیر آن است. این تضمین می‌کند تا سطح در برابر انواع آسیب به خصوص وقوع ترک و پوسته شدن، مقاوم شود. به علاوه، با تکیه بر قابلیت انعطاف پذیری بالای مش فایبرگلاس، محدودیتی برای تقویت سطوح با هندسه پیچیده نخواهید داشت.
  • سبک وزن و کم حجم : متریال آب بندی و عایقکاری، نباید وزن ساختار را افزایش و حجم آن را نیز پر کند. مش فایبر گلاس، به عنوان یک توری عایقکاری و آب‌بندی، به شدت سبک وزن است. در بدترین حالت، ممکن است 300 گرم بر متر مربع، وزن داشته باشد. از طرفی بسیار نازک است. ترکیب آن با رزین، لایه‌ای با ضخامت میلی‌متری برای محافظت از سطح در برابر نفوذ آب، ایجاد خواهد کرد. پس، با عایق کاری و آب بندی مخازن و استخرها به روش توری فایبرگلاس، نه وزن و نه حجم استخر و مخزن شما، کاهش نخواهد یافت.
کاربرد مش فایبرگلاس
کاربرد مش فایبرگلاس در پوشش دیوار گچی

منظور از آب بندی استخر چیست؟

آب‌بندی استخر، یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت و نگهداری استخرها است که به مجموعه عملیات‌‌ها جهت عایق‌سازی جداره و کف استخر در برابر نفوذ آب، به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و وقوع  آسیب‌های جدی به اجزای تشکیل دهنده استخر، اشاره می‌کند. در صورت عدم توجه به آب‌بندی مناسب استخر، خطر هدر رفت آب و وقع انواع آسیب نظیر ترک خوردن، خورده شدن، پوسته پوسته شدن، قلوه کن شدن و…، ساختار اصلی استخر را تهدید خواهد کرد. پس با این تفاسیر باید گقت که آب بندی و عایقکاری استخر، اساسی برای بهره‌برداری از آن است.یکی از اصلی‌ترین کاربردهای مش فایبرگلاس آب بندی، عایق سازی استخرها در برابر نفوذ آب است. این، روشی نوین، مقرون به صرفه و البته بسیار موثر است. برای درک بهتر عملکرد و مکانیزم مش فایبرگلاس در آب‌بندی و عایق‌کاری سازه‌های در معرض آب، لازم است تا ابتدا، رفتار اجزای اصلی تشکیل‌دهنده استخر در برابر آب و شرایط محیطی مختلف را بشناسید.

اصلی‌ترین مصالح برای ساخت استخر، بتن است. بتن هر چقدر هم که متراکم ساخته شود بازهم دارای حباب‌های میکروسکوپی است. حباب‌ها موجود در بتن، منافذی را برای ورود رطوبت و آب به ساختار اصلی بتن، ایجاد خواهند کرد. اگر آب از طریق این منافذ وارد بتن شود، در دمای کم، آب باعث یخ زدگی بتن و در نتیجه ایجاد ترک می‌شوند. همچنین بتن در برابر آب مقاومت بسیار کمی دارد. یعنی به مرور زمان نفوذ آب می‌تواند باعث سایش جداره داخل بتن شود. به همین دلیل، هدر رفت آب بسیار بیشتر شده و بتن آسیب بیشتری می‌بیند. پس آب‌بندی و عایقکاری سطح بتن جداره و کف استخرها، جهت جلوگیری از وقوع این اتفاقات، بسیار حائز اهمیت است. توری یا مش فایبرگلاس عایقکاری و آب‌بندی، با رزین یا با مدفون شدن در ماتریس، ملات یا پلاستر سیمانی، بر سطح بتن کف و جداره استخرها، نصب می‌شوند. این لایه کامپوزیتی، سطوح استخر یا مخازن را نفوذ ناپذیر و مقاوم در برابر آسیب‌ها و خطرات احتمالی ناشی از نفوذ آب می‌کند.

پیشنهاد برای مطالعه

توری فایبرگلاس در تقویت گچکاری و سیمانکاری !!

کاربردهای مختلف توری فایبرگلاس آب بندی

آب بندی و عایقکاری رطوبتی، تنها کاربرد توری فایبر گلاس نیست. با توجه به مزایا منحصر به فرد مش فایبرگلاس، کاربرد آن تنها به عایقکاری یا آب‌بندی سطوح مختلف، ختم نخواهد شد. این نوین مصالح ساخت و ساز، در برابر حرارت، رطوبت، محیط قلیایی، نیروهای کششی، نیروی‌های فشاری، تنش‌های محیطی، جریانات الکتریکی و… مقاوم است. پس بدیهی است که کاربرد آن در بسیاری از موارد ساخت و ساز، دیده شود. از دیگر کاربردهای مختلف توری فایبرگلاس آب بندی و عایقکاری، می‌توان موارد زیر را شرح داد :

توری فایبرگلاس در تقویت پوشش‌های گچی و سیمانی

توری فایبرگلاس به عنوان یک تقویت کننده در زیر پوشش‌های گچی و سیمانی استفاده می‌شود. این توری به پایداری بیشتر ملات سیمانی یا پلاستر گچی کمک کرده و از ترک‌خوردگی یا جداشدگی آنها از سطح زیرین، جلوگیری می‌کند. همچنین، استفاده از توری فایبرگلاس در تقویت گچکاری و سیمانکاری، مقاومت پوشش سیمانی یا گچی را در برابر انقباض و انبساط ناشی از تغییرات دما، بهبود می‌بخشد.

توری فایبرگلاس در جلوگیری از وقوع ترک

استفاده از توری فایبرگلاس در تقویت سطوح مختلف بتنی، سیمانی، گچی و…، منجر به توزیع یکنواخت نیروهای وارد بر سازه شده و از تمرکز تنش‌ها در یک نقطه جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که توری فایبرگلاس می‌تواند مانع از ایجاد ترک‌های ناشی از حرکات ساختمان یا تغییرات محیطی می‌شود. استفاده از آن، دوام و پایداری سازه را تضمین خواهد کرد.

توری فایبر گلاس در مهار دیوارهای غیرسازه‌ای با وال مش

امروزه به جای استفاده از والپست‌های فلزی با قطعات سنگین وزن، برای مقاوم‌سازی دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر نیروهای جانبی مانند باد و زلزله، از سیستم وال مش که اساس آن را توری یا مش فایبرگلاس می‌سازد، استفاده می‌شود. کاربرد مش فایبرگلاس در سیستم والمش، با کاهش تغییرشکل‌ها و افزایش مقاومت دیوار، از تخریب‌های احتمالی دیوار در حین ارتعاشات و جابه‌جایی‌های ناشی از زلزله، جلوگیری می‌کند و پایداری ساختمان را در برابر نیروهای جانبی مخربی چون زلزله و باد، تضمین می‌کند.

توری فایبرگلاس در پوشش سیمانی نمای اتیکس (ETICS)

توری فایبرگلاس در اجرای نمای اتیکس یا همان سیستم‌ عایق حرارتی خارجی، به منظور تقویت لایه‌های سیمانی و ایجاد یکپارچگی بین عایق و پوشش نهایی به کار می‌رود. این توری از ایجاد ترک و ریزش لایه‌های سیمانی جلوگیری کرده و کارایی نمای ساختمانی اتیکس را افزایش می‌دهد.

توری فایبرگلاس در تقویت سنگ نما

برای افزایش استحکام سنگ‌های ساختمانی مانند مرمر، گرانیت، تراورتن و…، از توری فایبر گلاس در پشت سنگ، استفاده می‌شود. این توری به چسبندگی بهتر سنگ به سطح زیرین کمک کرده و از شکستگی و خرد شدن سنگ در هنگام جابجایی یا نصب جلوگیری می‌کند. همچنین، مقاومت آن در برابر فشارهای مکانیکی را افزایش می‌دهد.

توری فایبرگلاس در وکیوم کوپ سنگ

توری فایبر گلاس در فرآیند وکیوم کوپ سنگ‌ها به عنوان تقویت‌کننده استفاده می‌شود. توری فایبرگلاس وکیوم کوپ، در پشت سنگ‌های خام استخراج شده از معادن با استفاده از تزریق رزین، نصب می‌گردد تا ضمن افزایش استحکام و جلوگیری از ترک‌خوردگی یا خرد شدن سنگ در مراحل حمل و نقل، فرآوری و برش، از شکستگی‌های احتمالی کوپ سنگ نیز جلوگیری کند. توری فایبرگلاس به دلیل سبک بودن و مقاومت بالای آن در برابر کشش و فشار، گزینه‌ای ایده‌آل برای محافظت از سنگ‌های کوپ به شمار می‌آید. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سنگ‌ها در مراحل پردازش تا تولید محصولات نهایی، سالم باقی بمانند و کیفیت ساختاری آن‌ها حفظ شود.

پیشنهاد برای مطالعه

توری فایبرگلاس وکیوم کوپ سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

توری فایبرگلاس در عایقکاری حرارتی

توری فایبرگلاس، در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد. توری فایبر گلاس، با مواجه با حرارت، نمی‌سوزد و باعث اشتعال بیشتر نیز نخواهد شد. از این رو، استفاده از این توری به عنوان یک عایق حرارتی، می‌تواند از تخریب ساختارها در اثر تغییرات دمایی جلوگیری کند. 

توری فایبرگلاس در عایقکاری الکتریکی

به دلیل خاصیت نارسانا بودن، توری فایبرگلاس به عنوان عایق الکتریکی در سیستم‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر جریان الکتریسیته دارند، استفاده می‌شود. این توری مانع از عبور جریان برق شده و ایمنی سازه‌های الکتریکی را تضمین می‌کند. از این رو، توری فایبرگلاس در صنایع الکتریکی و لوازم برقی، به شدت پرکاربرد است.

توری فایبرگلاس در عملیات ترمیم و تعمیر

در بازسازی ساختمان‌ها و ساختارهای قدیمی یا تعمیر سطوح آسیب‌دیده، توری فایبرگلاس به منظور تقویت و پایداری بیشتر استفاده می‌شود. این توری به تقویت نواحی ترمیم‌شده کمک کرده و باعث می‌شود سازه بعد از تعمیر نیز استحکام کافی داشته باشد. با توری فایبرگلاس، عمر مفید ساختاز بازسازی و ترمیم شده، به مراتب ارتقا می‌یابد.

مش فایبرگلاس برای گچکاری دیوار
نصب توری فایبرگلاس بر روی گچکاری دیوار

مزایای استفاده از توری فایبرگلاس در آب‌بندی و عایقکاری استخر

برای عایق‌کاری استخرها در برابر رطوبت و آب‌بندی آن‌ها، روش‌های متعددی وجود دارد. توری فایبرگلاس آب‌بندی یکی از این روش‌های موثر است که به دلیل ویژگی‌های برجسته‌اش مورد توجه مهندسین عمران قرار گرفته است. این مش به خاطر مزایای قابل توجهی نظیر مقاومت بالا و قیمت مقرون به صرفه، به عنوان یک انتخاب ایده‌آل برای عایق‌سازی استخرها شناخته می‌شود. در ادامه، به بررسی مزایای استفاده از توری فایبرگلاس آب‌بندی در عایق‌سازی استخرها که موجب افزایش تقاضا برای استفاده از این روش شده است، پرداخته‌ایم :

  • توری فایبرگلاس آب بندی طول عمر بسیار بالاتری در مقایسه با دیگر مصالح عایق بندی دارد. دوام مش فایبر گلاس آنقدری بالا است که حتی اگر خود سازه نیز دچار تخریب شود، مش فایبرگلاس باقی خواهد ماند.
  • استفاده از توری عایق کاری در مقایسه با دیگر روش‌های آب بندی و عایقکاری استخر و مخازن، هزینه بسیار کمتری دارد. بنابراین این روش دارای صرفه اقتصادی بالایی است.
  • توری فایبرگلاس عایق الکتریکی عالی است. پس استفاده از آن، می‌تواند از ورود جریان الکتریکی به استخر جلوگیری کند. این به مراتب ایمنی استخر را افزایش خواهد داد.
  • مش فایبرگلاس آب بندی، به خوبی می‌تواند از ورود آب به بتن و ترک برداشتن آن جلوگیری کند. بنابراین این توری طول عمر بتن را افزایش داده و باعث یکپارچگی آن می‌شود.
  • سبک وزن بودن و کم حجم بودن این توری باعث می‌شود که لایه یا پوشش آب‌بندی و عایقکاری ضخامت زیادی نداشته باشد. در نتیجه اصلاً از حجم کلی استخر کاسته نمی‌شود. در روش‌های دیگر ممکن است پوشش دیواره استخر ضخیم‌تر شده و گنجایش استخر کمتر شود.
  • پلاستر سیمانی و همچنین ساختار بتن، هر دو خاصیت قلیایی دارند. از آنجا که مش فایبرگلاس نوع AR، در برابر تغییرات شیمیایی مقاوم است، می‌تواند طول عمر بسیار خوبی در محیط قلیایی داشته باشد. توری فایبرگلاس آب بندی و عایقکاری استخر،  با انواع رزین اپوکسی، رزین وینیل استر، رزین پلی استر و  پلاستر گچی و پلاستر سیمانی سازگار است و می‌تواند با آن‌ها بکار گرفته شود.
  • اجرای این نوع آب‌بندی در مقایسه با روش های دیگر بسیار آسان‌تر و کم دردسرتر است.

پیشنهاد برای مطالعه

0 تا 100 مهار دیوار غیر سازه‌ای با وال مش فایبرگلاس !!

مراحل آب بندی و عایق کاری استخر با استفاده از توری فایبرگلاس آب بندی

آب‌بندی و عایق‌کاری استخرها به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و حفظ کیفیت آب، فرآیندی است که نیاز به تخصص و دقت بالایی دارد. استفاده از توری فایبرگلاس آب‌بندی به عنوان یک راهکار مؤثر، امکان اجرای موفق این عملیات را فراهم می‌کند. در اینجا مراحل دقیق و حرفه‌ای این فرآیند را مورد بررسی قرار می‌دهیم :

مرحله اول آب‌بندی استخر با توری فایبر گلاس : آماده‌سازی سطح بتن

قبل از هر چیز، سطح بتن باید به طور کامل آماده شود. وجود آلودگی‌هایی نظیر روغن، رنگ، گچ، گرد و غبار و… در سطح بتن استخر، می‌تواند چسبندگی توری فایبرگلاس را تهدید کند. پس باید سطح بتن را با فرچه سیمی و به کمک فرز، از هرگونه آلودگی تمیز کنید. همانقدر که پاک کردن آلودگی‌های سطح بتن قبل از شروع عایقکاری و آببندی آن مهم ست، بر طرف کردن پستی و بلندی و ناهمواری‌های سطح نیز حائز اهمیت است. ناهمواری‌ها، علاوه بر تضعیف چسبندگی بین توری و سطح، می‌توانند فیزیک و سلامت توری فایبرگلاس آب بندی را نیز تهدید کنند. پس، سطح بتن را قبل از عایقکاری، صاف و هموار کنید. توجه داشته باشید که کیفیت بتن و نحوه اجرای آن نیز در نتیجه نهایی عایقکاری و آببندی استخر، به شدت موثر است. اگر بتن دچار خوردگی، پوسته شدگی، قلوه کن شدگی، ترک خوردگی و دیگر آسیب‌های سطحی است، آنها را با ملات‌های ترمیمی، برطرف کنید. سطح مورد نظر برای آب بندی و عایق کاری، باید صاف و یکدست باشد تا از ایجاد نقاط ضعف در آب‌بندی جلوگیری شود. هرگونه ناهمواری یا ایراد در سطح می‌تواند منجر به نفوذ آب شود و فرآیند عایق‌کاری را به خطر بیندازد.

مرحله دوم آب‌بندی استخر با توری فایبرگلاس : آماده سازی رزین یا ماتریس پایه سیمانی

مش فایبرگلاس آب‌بندی را می‌توان به دو روش بر روی سطح بتن اجرا کرد. اولین روش، استفاده از رزین و دومین روش استفاده از پلاستر یا ملات سیمانی برای نصب مش فایبرگلاس آب بندی و عایق‌کاری به سطح بتن است. در هر حال، نیاز دارید تا قبل از عملیات آب بندی، رزین یا ملات پایه سیمانی را مطابق با دیتاشیت محصول، آماده به مصرف کنید. رزین‌های نصب توری فایبر گلاس آب بندی، عمدتا دو جزئی هستند. آنها از یک رزین و یک هاردنر تشکیل می‌شوند. کافیست تا آنها را مطابق با دستورالعمل دیتاشیت مخلوط کنید تا آماده به مصرف شوند. ملات‌های پایه سیمانی نیز مخلوط‌هایی پودری و از پیشش آماده هستند که برای اماده به مصرف شدن نیاز به اختلاط با آب دارند. برای آماده ببه مصرف کردن ملات سیمانی، کافیست تا نسبتی مخلوط پودری را با نسبتی مشخص از آب که در دیتاشیت محصول درج می‌شود، مخلوط کنید.

مرحله سوم آب‌بندی استخر با توری فایبرگلاس : اعمال لایه اول رزین یا ماتریس پایه سیمانی

در عایق کاری و آب بندی مخازن و استخرها با استفاده از توری فایبر گلاس، کافیست ابتدا لایه‌ای از رزین یا ماتریس سیمانی آماده به مصرف شده را به سطح بتن، اعمال کنید. رزین و یا ماتریس سیمانی را به ترتیب می‌توانید با استفاده از قلمو و ماله، به سطح مورد نظر جهت آب بندی و عایق کاری، اعمال نمایید. توجه داشته باشید که عملیات بعدی یعنی نصب توری فایبرگلاس آب بندی به سطح، باید قبل از خشک یا بهتر است بگوییم تنظیم شدن رزین و ماتریس سیمانی، انجام شود. پیشنهاد می‌کنیم تا به صورت مرحله به مرحله، لایه اول رزین یا ملات پایه سیمانی را اجرا کنید.

مرحله چهارم آب‌بندی استخر با توری فایبرگلاس : نصب مش فایبرگلاس عاق کاری و آب بندی

مش فایبرگلاس آببندی و عایقکاری، به صورت رولی و معمولا با عرض‌ 120 سانتی‌متر، عرضه می‌شود. در هر حال مهم است که آن را متناسب با ارتفاع استخر، برش دهید. پس، تکه‌های مش فایبرگلاس را آماده و آنها را در سطح رزین و یا ملات سیمانی اعمال شده، قرار دهید. از فشار دستتان برای تثبیت مش در سطح رزین یا ملات سیمانی استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله، دقت در نصب بسیار اهمیت دارد. توری‌های آب بندی باید به طور کامل و بدون هیچ گونه فاصله‌ای روی سطح بتن قرا داده شوند تا تمامی مناطق مورد نظر را پوشش دهند. استفاده از ابزار مناسب و تجربه کافی در این مرحله، تضمین‌کننده موفقیت عملیات آب‌بندی خواهد بود. پس بهتر است که اجرای آب بندی و عایقکاری استخر را به متخصصان این حوزه بسپارید. شرکت مقاوم سازی تکنوپل، با تکیه بر تجربه و تخصص نیروهای خود، خدمات آب بندی و عایقکاری انواع استخر و مخازن با توری فایبرگلاس را در بالاترین حد کیفی، ارائه می‌کند.

مرحله پنجم آب‌بندی استخر با توری فایبرگلاس : اجرای لایه دوم رزین یا ماتریس پایه سیمانی

بعد از نصب توری‌ها، باید آنها را با استفاده از اعمال یک لایه جدید از جنس رزین یا ماتریس سیمانی، در جای خود تثبیت کنید. توجه داشته باشید که جنس رزین یا ماتریس پایه سیمانی در لایه دوم باید حتما با لایه اول یکسان باشد. در حین اعمال رزین یا ملات سیمانی، از توزیع یکنواخت آن بر سطح مش فایبر گلاس، اطمینان حاصل کنید. ضخامت لایه نهایی باید در سراسر سطح، یکسان باشد. پوشش دهی کامل توری‌ها با رزین یا ملات سیمانی، کلید اصلی یک عملیات موفق عایق کاری و آب بندی مناسب است. این لایه باید به گونه‌ای باشد که تمام توری‌ها را به خوبی بپوشاند و از ایجاد هر گونه نفوذ آب جلوگیری کند.

مرحله پنجم آب‌بندی استخر با توری فایبرگلاس : نهایی سازی و نصب کاشی

پس از گیرش نهایی لایه دوم رزین یا ملات سیمانی، آب بندی و عایق کاری دیوار و کف بتنی استخر، به اتمام خواهد رسید. پس از آن، می‌توان مرحله نهایی‌سازی سطح، یعنی نصب کاشی پرداخت. نصب کاشی به عنوان لایه نهایی دیوار و کف استخر، نه تنها زیبایی استخر را افزایش می‌دهد، بلکه به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی در برابر نفوذ آب عمل می‌کند.

ترکیب توری فایبرگلاس با عایق‌های رطوبتی

توری فایبرگلاس عایقکاری و آب‌بندی، علاوه بر اینکه می‌تواند به تنهایی و با ترکیب شدن با ماتریس سیمانی یا با استفاده از رزین، سطوح مختلف را آب‌بندی کند، می‌تواند با انواع عایق‌های رطوبتی تک الی دو جزئی نیز استفاده شود. در اینجا، توری فایبرگلاس نقش تقویت عایق رطوبتی را بر عهده دارد. از انواع عایق‌های رطوبتی که توری فایبرگلاس می‌تواند با آنها به کار برده شود، می‌توان به عایق رطوبتی نانو و عایق رطوبتی سفید بام، اشاره کرد. استفاده از توری فایبرگلاس در آب‌بندی با عایق رطوبتی نانو و عایق رطوبتی سفید بام، طول عمر مفید و دوام عایقکاری را به شدت افزایش می‌دهد. در آب‌بندی با استفاده از ترکیب توری فایبرگلاس و عایق‌ رطوبتی نانو یا عایق رطوبتی سفید بام، ابتدا توری فایبرگلاس بر روی سطح مورد هدف قار می‌گیرد و سپس عایق رطوبتی نانو و یا عایق رطوبتی سفید بام، با استفاده از قلمو یا غلتک، به سطح مش فایبرگلاس قرار داده شده در سطح، اعمال می‌شود. در پشت بام ساختمان‌ها که سطح کف آن در معرض شرایط جوی و تغییرات دمایی زیاد است، استفاده از عایق سفید بام و توری فایبرگلاس، می‌تواند برای همیشه کف پشت بام را در برابر نشتی، محافظت کند. همچنین، در استخرها که همواره در تماس مستقیم با آب هستند و احتمال خورده شدن در کف و جداره آن‌ها بسیار زیاد است، عایقکاری و آب‌بندی با استفاده از ترکیب مش یا توری فایبرگلاس و عایق رطوبتی نانو، علاوه بر جلوگیری از وقوع آسیب در کف و جداره استخر، نیاز به تعمیر یا نگهداری را نیز به مراتب کاهش می‌دهد. ترکیب توری فایبرگلاس با انواع عایق‌های رطوبتی تک الی چند جزئی، تضمین می‌کند که سطح برای همیشه آب‌بندی شده و پایداری خود را حفظ خواهد کرد. مزایای استقاده از توری فایبرگلاس در ترکیب با انواع عایق‌های رطوبتی، سبب شده تا به عنوان یک راهکار ویژه در کاربردهای آب‌بندی و عایقکاری رطوبتی شناخته شود و جایگزینی مناسب برای انواع عایق‌های رطوبتی سنتی و قدیمی مثل قیرگونی و ایزوگام باشد.

هزینه اجرای آب بندی استخر با توری فایبرگلاس چقدر می شود؟

هزینه اجرای عایق بندی استخر با توری فایبرگلاس آب بندی شامل هزینه های مربوط به خرید توری و دستمزد نصاب است. میزان این هزینه به ابعاد استخر بستگی دارد. هر چه ابعاد استخر بیشتر باشد، توری بیشتری برای عایق بندی آن به کار می رود. قیمت این توری ها بر اساس متر مربع حساب می شوند. در کل عایق بندی استخر با استفاده از روش مش فایبرگلاس آب بندی به هزینه بسیار کمتری در مقایسه با روش های دیگر نیاز دارد. مش فایبر گلاس آب بندی جز مصالح های ساختمانی به شمار می رود که قیمت آن همواره در حال تغیر است. بنابراین به دلیل ثابت نبودن قیمت ها لازم است قیمت آن را از کارشناسان شرکت مربوطه بپرسید.

توری فایبرگلاس آب بندی را از کجا تهیه کنیم؟

توری فایبرگلاس آب بندی توسط شرکت‌های زیادی به مشتریان عرضه می‌شود. اما اعتماد به هر شرکتی برای خرید مصالح مهمی مثل توری فایبرگلاس کاری اشتباه است. سعی کنید مش فایبرگلاس را از شرکت‌هایی تهیه کنید که جنس با کیفیت و با اصالت را به مشتریان خود عرضه می‌نماید. چنین مراکز فروشی، سال هاست که در زمینه فروش توری فایبرگلاس آب بندی و عیقکاری تجربه دارند و توانسته‌اند با کسب رضایت مشتریان، اعتبار بسیار بالایی کسب کنند. شرکت‌های معتبر با ارائه محصولات بی کیفیت، اعتبار خود را زیر سؤال نمی‌برند. آنها علاوه بر فروش محصول به شما، دیتاشیت و اطلاعات فنی محصول را که از نتایج تست‌های متعدد جمع آوری شده است را ارائه می‌کنند. شرکت مقاوم سازی تکنوپل، به عنوان شرکتی پیشرو در حوزه تامین انواع مصالح با کیفیت مقاوم سازی، آب بندی و عایقکاری، به خصوص انواع توری و مش FRP، یکی از همین شرکت‌های معتبر است. آنها 0 تا 100 شما را در عایقکاری و آب بندی انواع استخر، مخازن و همچنین در دیگر عملیات‌های مقام‌سازی، یاری می‌کنند. از طراحی گرفته تا تامین مصالح مقاوم سازی و اجرای آنها، شما می‌توانید از خدمات تکنوپل بهره ببرید. کافیست تا از طریق راه‌ها یا پل‌های ارتباطی مندرج در صفحه تماس با ما وب سایت رسمی تکنوپل، با کارشناسان ما ارتباط و از آنها مشاوره بگیرید.

پیشنهاد برای مطالعه

تاثیر توری فایبرگلاس بر قیمت و هزینه‌های اجرای وال مش !!

نکات بسیار مهم هنگام انتخاب و خرید توری فایبرگلاس آب بندی

خرید توری فایبرگلاس آب بندی با کیفیت بالا برای مهندسانی که به دنبال عایق بندی سازه ها هستند بسیار مهم است. توری های فایبرگلاسی که کیفیت ساخت پایینی دارند، نمی‌توانند طول عمر بالایی داشته باشند و باعث ناموفق شدن عملیات عایقکاری و آب‌بندی می‌گردند. جهت شناخت بهتر توری فایبرگلاس بهتر است هنگام خرید حتماً با یک کارشناس و متخصص حوزه مقاوم سازی سازه مشورت کنید. این گونه می‌توانید انتخاب بسیار بهتری داشته باشید. همچنین توجه به نکات زیر می‌تواند تجربه خرید خوبی برای شما بسازد.

انجام تست شکنندگی و انعطاف برای توری فایبرگلاس

برای شناخت میزان انعطاف پذیری و قدرت کشسانی یک توری فایبر گلاس آب بندی تنها لازم است آن را خم کنید. توری عایق کاری باید در برابر خم شدن و مچاله شدن از خود مقاومت نشان دهد. اگر توری بعد از خم کردن و مچاله کردن به حالت اول بازگردد نشان دهنده کیفیت خوب آن است. اما اگر توری بعد از خم شدن بشکند و یا کج شود نشان دهنده آن است که از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار نیست.

مقاومت کششی مش فایبرگلاس آب بندی

مقاومت کششی توری فایبرگلاس عایقکاری و آب‌بندی، مشخصه‌ای مکانیکی است. بنابراین، از ظاهر مش فایبرگلاس نمی‌توانید میزان مقاومت کششی آن را تشخیص دهید. گرماژ الیاف در واحد سطح مش فایبرگلاس، مهم‌ترین عامل در تعیین مقاومت کششی آن است. هر چه میزان الیاف شیشه در واحد سطح توری فایبرگلاس، بیشتر باشد، مقاومت کششی آن توری نیز بالاتر خواهد بود. دیتاشیت توری فایبرگلاس آب‌بندی و عایقکاری، گواهی بر مشخصات فنی محصول به خصوص مقاومت کششی آن است. سعی کنید تا از معتبرترین مراکز فروش نظیر شرکت تکنوپل خرید کنید.

مش فایبرگلاس نوع e
یک نمونه توری فایبرگلاس نوع E

وزن توری فایبرگلاس آب بندی

توری فایبرگلاس آب بندی در وزن‌های مختلفی از 45 تا 160 گرمی تولید می‌شوند. این اختلاف مربوط به وزن الیاف در واحد سطح آن‌ها است. هر چه وزن توری بیشتر باشد، گرم الیاف نیز در آن بالاتر می‌رود. برای عایق بندی استخرها، اگر مقاومت در برابر فشار اب مهم نباشد، معمولا از توری‌های به وزن 60 و یا 75 گرمی استفاده می‌شود. در صورتی که مقاومت در برابر فشار آب در استخر مهم باشد، باید از توری‌های فایبرگلاس با گرماژ بالاتر نظیر 120 و 160 گرم بر متر مربع، استفده شود. هر کدام از این توری ها کاربردهای مختص به خود را دارند. پس قبل از خرید توری حتماً باید تعین کنید که آن را برای چه کاری می‌خواهید.

داشتن گواهی کیفیت کالا برای مش فایبرگلاس

روی توری فایبر گلاس آب بندی در آزمایشگاه‌ توسط کارشناسان تست‌هایی انجام می‌شود. اگر توری بتواند از این آزمایش‌ها سربلند بیرون بیاید، گواهی کیفیت کالا به محصول تعلق می‌گیرد. محصولاتی که دارای گواهی کیفیت هستند دارای کیفیت بالایی هستند و در نتیجه می‌توان به راحتی آن را خریداری کرد.

به ظاهر توری فایبرگلاس و رول آن توجه کنید

با توجه کردن دقیق به ظاهر توری فایبرگلاس آب بندی‌، می‌توانید به کیفیت آن پی‌ببرید. توری‌هایی که ظاهری کج و نامرتب دارند، اصلاً کیفیت بالایی ندارند. توری‌های مشبک باید دارای منافذ یک دسته و یک پارچه باشند. با انگشت، سطح توری را فشار دهید و مقداری بکشید. این گونه می توانید تشخیص دهید که لبه توری کج می‌شود یا خیر.

به شرکت سازنده و مشخصات شرکت سازنده دقت نمایید

توری فایبرگلاس آب بندی توسط شرکت‌ها و کارگاه‌های زیادی تولید می‌شود. اما توجه داشته باشید، تنها محصولاتی دارای کیفیت بالایی هستند که توسط شرکت‌های معتبر و نامدار ساخته شده باشند. زیرا این شرکت‌ها محصولات خود را بر پایه استانداردهای جهانی تولید می‌کنند. درج نام تولید کننده محصول و مشخصات شرکت روی بسته بندی محصول بسیار مهم است. شرکت مقاوم‌سازی تکنوپل، تمامی محصولات مقاوم‌سازی نظیر توری فایبرگلاس آب بندی و عایقکاری را از برترین و معتبرترین برندهای جهانی، تامین و با ارزان‌ترین قیمت، به بازار عرضه می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله، به صورت کامل به معرفی توری فایبرگلاس آب بندی پرداختیم. اشاره کردیم که این توری از الیاف شیشه و رزین پلیمری ساخته می‌شود. ویژگی و مشخصات یک توری فایبر گلاس مناسب برای آب‌بندی و عایقکاری را ذکر کردیم و حتی به گام‌های تخصصی آب‌بندی استخر بتنی با توری فایبرگلاس عیق‌کاری رطوبتی، پرداختیم. توری فایبرگلاس آب‌بندی و عایقکاری، با ایجاد انسجام و یکپارچگی در سطح، آن را در برابر وقوع آسیب‌هایی نظیر ترک، مقاوم خواهد کرد. از طرفی دیگر، توری فایبرگلاس، به سطح قابلیت نفوذ ناپذیری می‌بخشد. توری فایبر گلاس عایق کاری از خاصیت ضد آب، ضد برق و ضد حریق بهره می‌برد. پس علاوه بر آب‌بندی سطح، آن را در برابر تغییرات دمایی و همچنین ورود جریانات الکتریکی، مقاوم خواهد کرد. به همین دلیل است که استفاده از آب‌بندی و عایقکاری با توری فایبرگلاس نسبت به دیگر روش‌های سنتی، ترجیح داده می‌شود. همچنین هزینه آب بندی با این توری در مقایسه با روش‌های دیگر بسیار کمتر است. سعی کنید این توری را مراکز معتبر تهیه کنید. این گونه می‌توانید از تمامی مزایای این محصول بهره مند شوید.

5/5 - (5 امتیاز)

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *